معرفی انواع مته های کاربردی در نجاری

فروشگاه اینترنتی ساز ابزار

logo لطفا منتظر بمانید...

تجربه نشان داده که یکی از کارهایی که اغلب نجارها (البته بیشتر منظورمان نجارهای تازه کار هست) با آن مشکل دارند ایجاد سوراخ در چوب و MDF است که همان طور که می دانید گاها اگر این سوراخ کوچکتر یا بزرگتر از حد معمول باشد می تواند برای ما مشکل ایجاد کند و یا حتی به حدی برسد که اصلا امکان استفاده از این چوب دیگر وجود نداشته باشد. به همین خاطر ما امروز تصمیم گرفتیم که با شما در رابطه با انواع مته هایی که برای ایجاد سوراخ استفاده می شوند، صحبت کنیم. اگر شما هم بعضا با این مشکل مواجه می شوید پیشنهاد می کنیم که ادامه ی این مقاله را از دست ندهید تا از این به بعد بتوانید راحت تر با انواع مته ها کار کنید، چون این موضوع خیلی به شناخت شما از انواع مته ها ربط دارد.

انواع مته

خرید انواع مته از فروشگاه بزرگ ساز ابزار

انواع مته های نجاری

آشنایی با انواع مته ها باعث می شود تا ما بتوانیم در جای درست از مته ی درست استفاده کنیم. ما در انتخاب مته باید سه تا موضوع را مد نظر قرار بدهیم:
1- جنس چوبی که داریم استفاده می کنیم
2- قطر سوراخی که می خواهیم ایجاد کنیم
3- شکل آن سوراخی که می خواهیم روی چوب درست کنیم
علاوه بر انتخاب درست نوع مته دوتا چیز دیگر را هم ما باید در ایجاد سوراخ روی چوب مد نظر قرار بدهیم، یکی فشار دست مان است و دیگری نوع دریلی است که برای این کار انتخاب می کنیم. در زمان خرید مته ها ما گاها با اصطلاحاتی رو به رو می شویم که معنی آن ها را نمی دانیم، مثلا چندتا از این اصطلاحات HSS، HM و WS است، این اصطلاحات مربوط به جنس فولاد مورد استفاده در ایجاد مته می باشند. سه اصطلاح دیگری که ممکن است با آن رو به رو بشوید H، N و W است. این سه اصطلاح مربوط می شوند به زاویه ی مارپیچ روی مته، که به ترتیب اشاره دارند به زاویه ی مارپیچ کم (10 تا 13 درجه)، متوسط (16 تا 30 درجه) و زیاد (35 تا 40 درجه). اما بپردازیم به بحث اصلی یعنی بررسی انواع مته ها.

شاید برای شما جالب باشد بدانید:

اره های چوب بری و همه ی آنچه باید بدانید

مته مارپیچ


مته ی مارپیچ از جمله معروف ترین و پرکاربردترین مته های مورد استفاده در نجاری است که فکر می کنم دیگر همه ی ما با آن ها حداقل یکبار کار کرده ایم و یا آن ها را دیده ایم. از مته های مارپیچی هم می توانیم برای ایجاد سوراخ در چوب استفاده کنیم و هم ایجاد سوراخ در فلزاتی که سخت نیستند. مته های مارپیچی از دو قسمت تشکیل می شوند: 1- بدنه 2- دنباله. دنبال آن بخش مته است که صاف و استوانه ای شکل است و به ماشین مته وصل می شود اما بدنه قسمت بالایی مته است که مارپیچ مانند است و لبه های برنده ی آن باعث ایجاد سوراخ می شود.

مته مارپیچ

خرید انواع مته از فروشگاه بزرگ ساز ابزار


مته برگی

یکی از معروف ترین نوع مته های چوبی مته ی برگی است. مته های برگی شبیه به برگ های پاییزی هستند، نیش مرکزی آن ها شبیه به نوک برگ است و نیش های کناری آن شبیه به نوک های کناری برگ است. اگر می خواهید از این نوع مته ها استفاده کنید باید یادتان باشد که حتما در زمان کار با آن ها به دریل فشار وارد کنید تا حجم مناسبی از چوب را سوراخ کند و پوشال چوب را خارج کند. به علاوه، باید بدانید که این نوع مته ها نسبت به مته های چوب سوراخ های بزرگتری (چیزی حدود 38 میلی متر) را ایجاد می کنند. پس اگر می خواهید سوراخ کوچک درست کنید از مته ی چوب استفاده کنید اما اگر احتیاج به سوراخ بزرگتر دارید از مته های برگی استفاده کنید.

مته برگی

مته های برگی را می توانیم براساس عملکردشان به دو دسته ی ساده و متغیر تقسیم بندی کنیم. مته های ساده نیش کناری شان ثابت است و شما با استفاده از آن ها فقط می توانید سوراخ هایی با قطرهای مشخص ایجاد کنید و اگر می خواهید قطر سوراخ عوض بشود باید از مته ی دیگری استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما این است که اگر می خواهید از این نوع مته ها استفاده کنید یک مجموعه ی کامل از آن را تهیه کنید تا در ایجاد سوراخ های مختلف دچار مشکل نشوید. مته های متغیر اما این نوع محدودیت ها را ندارند و شما خیلی راحت می توانید نیش کناری آن ها را تنظیم کنید و در ایجاد سوراخ های مختلف از آن ها استفاده کنید. مته های برگی در سایزهای 12، 16، 18، 20، 25 و 32 میلی متری در بازار وجود دارند اما متداول ترین آن ها مته های 20 و 22 میلی متری هستند.

بیشتر بدانید : همه چیز در مورد اره های ژاپنی

مته سه نیش


این نوع مته ها یک سری و یک مارپیچ خیلی تیز دارند که باعث می شود آن ها برای کارهای ظریف نجاری خیلی مناسب باشند، چرا که این ویژگی باعث می شود تا در زمان کار با آن ها مته اصلا لیز نخورد و دقیقا همان جا و همان اندازه ای را که ما می خواهیم سوراخ کند. پس اگر توی کارهای نجاری تان دقت بالایی لازم دارید، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از این نوع مته ها استفاده کنید.

مته سه نیش


مته گرد بر


این نوع مته ها را می توانیم به دو دسته ی مته ی گرد بر چوب و گرد بر متغیر تقسیم بندی کنیم و همان طور که از اسم آن ها مشخص است از آن ها برای برش چوب بصورت دایره ای استفاده کنیم. مته های گرد بر چوب بطور معمول در قطرهای 14، 16، 18، 170، 200 و 210 ایجاد می شوند، یعنی سایزهای مختلفی دارند و شما بایستی برحسب نوع کاری که انجام می دهید یک یا چند دانه از آن ها را تهیه کنید.

مته گرد بر

سخن آخر
یادتان باشد برای انجام هرکاری اصل 80 به 20 را رعایت کنید، 80 درصد مطالعه کنید و 20 درصد کار کنید. برای شروع به کار نجاری هم اول ابزارها و کاربرد آن ها را بشناسید و بعد شروع به استفاده از آن ها کنید. شما می توانید سوالات و نظرات تان را از همین طریق با ما به اشتراک بگذارید، کارشناسان ما به زودی آن ها را بررسی و به شما پاسخ خواهند داد.


سایر مقالات:

آموزش ساخت خودکار چوبی

راهنمای انتخاب کمپرسور

مغار های خراطی کاسه تراش و روش تیز کردن انها

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی