همه چیز در مورد اره های ژاپنی

فروشگاه اینترنتی ساز ابزار

logo لطفا منتظر بمانید...

اره های ژاپنی 

در این مقاله سعی داریم اره های ژاپنی و تفاوت آنها با اره های اروپایی و امریکایی را بیان کنیم.

یکی از بارزترین ویژگی های اره های ژاپنی این است که دندانه ها به سمت دسته هستند. در واقع بریدن زمانی اتفاق می افتد که شما اره را به سمت خود می کشید که کاملا با اره های غربی متفات است (در اره های غربی برش با فشار اره به سمت جلو صورت میگیرد). این نوع اره ها به مرور زمان توسط نجاران ژاپنی تکامل پیدا کرده است. نظریه ای وجو دارد که احتمالا در گذشته نجاران ژاپنی برای امرار معاش معمولا در سفر بودند در نتیجه این امکان که میزکار به همراه داشته باشند مقدور نبوده بنابراین روی زمین کار میکردند. در این حالت کشیدن اره به سمت عقب بسیار کارآمد تر است. به مرور زمان اره های ژاپنی برای برآورده کردن نیاز نجاران ژاپنی به این شکل تکامل پیدا کردند.

در هنگام استفاده از این گونه اره ها تیغ اره درحالت کشش قرار دارد (دقیقا برعکس اره های غربی که تیغه تحد فشار هست تا کشش) درنتیجه تیغ اره بسیار نازک و از فولاد بسیار سخت ساخته میشود درحالی که اره های غربی ضخیم تر وسنگین تر هستند تا در مقابل فشار رو به جلوی برش مقاوم باشند. اره های ژاپنی به دلیل استحکام و نازکی مدت زمان بیشتری تیز باقی میمانند. محل برش به دلیل نازکی و سختی دندانه ها بسیار صاف و تمیز و البته بار برداری و درگیری تیغه با چوب بسیار کم خواهد بود درنتیجه مدت زمان و انرژی مصرفی برای برش بسیار بسیار کاهش میابد.

اره ژاپنی

انواعاره های  ژاپنی

اره های ژاپنی سه دسته هستند.

الف – اره های دم روباهی (بدون پشت) Kataba

ب – اره های دو لبه Ryoba

پ – اره های پشت دار Dozuki

 

اره های دم روباهی

این نوع اره ها بهترین گزینه برای برش های عمیق هستند. تیغه این نوع اره ها قابل تعویض است.

اره ژاپنی

گونه ای از اره های دم روباهی به اسم Kugihiki وجود دارند که به طرز استثنائی نازک و انعطاف پذیرند و برای بریدن اضافه ی انتهایی پین های چوبی بدون آسیب به سطح مورد نظر فوق العاده میباشند. برای این که کنترل بهتری داشته باشید بهتراست که انگشتان دستتان را (مطابق عکس) دقیقا در نقطه برش پشت تیغه قرار دهید.

اره ژاپنی

اره های دو لبه

این اره ها تقریبا از صد سال پیش بوجود آمدند و مورد استفاده نجاران ژاپنی قرار گرفتند. به جای داشتن دو اره شما میتوانید یک اره دو منظوره داشته باشید. یک لبه برای برش عرضی (برش عمود بر آوند های چوب) و لبه دیگر برای برش طولی (برش به موازات آوند های چوب) درنتیجه بهرین گزینه برای ایجاد اتصالات چوبی هستند. برای جلوگیری از گیر کردن اره درون قطعه کار قسمت میانی این اره ها (حد واسط بین دو لبه) نازک تر میباشند.

اره Ryoba

اره های ظریف بر پشت دار

ضخامت ابن اره ها تنها 0.3mm هست بنابراین یک برآمدگی محکم در قسمت بالای اره برای ایجاد استحکام لازم است. همانند اره های پشت دار غربی وزن این برآمدگی فشار رو به پایین لازم برای برش را فراهم میکند. تیغه ی این اره ها قابل تعویض است و برای برش عمیق تر تیغه های پهن تر قابل استفاده میباشد. دو نوع اره به اسم های Ikedame و kumagoro در این دسته از اره های ژاپنی قرار میگیرند که تفاوت انها فقط به دلید شکل دندانه هاست. اره های پشت دار بسیار محبوب نجاران هستند و برای ایجاد اتصال انگشتی و فاق وزبانه بسار کارآمد میباشند.

مهم ترین چیز در استفاده از اره های ژاپنی این است که با ایجاد حرکت جلو و عقب اجازه بدهید اره تمام کار را انجام بدهد. در صورت فشار آوردن زیاد به تیغ اره ممکن است که اره تاب بردارد یا یکی از دندانه ها دچار شکستگی گردد. اما جای نگرانی نیست شکستگی دندانه تیغ اره تاثیری در عمل کرد اره ندارد.

 

های Dozuki چوب

نتیجه

در انتها  میتوان گفت که اره های ژاپنی در مقایسه با اره های غربی بسیار سبکتر و نازک تر هستند و تلاش کم تری برای استفاده از انها لازم است. دندانه های منحصر به فرد این نوع اره ها باعث میشود که بریدن در کوتاه ترین زمان ممکن صورت بگیرد و همچنین سختی تیغ اره ژاپنی باعث میشود که تیغ مدت های مدیدی تیز باقی بماند و نتیجه کار بسیار تمیز و دقیق باشد.

 

نویسنده : 

 
https://knowledge.axminster.co.uk/japanese-saw/
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی