اره های چوب بری و همه ی آنچه باید بدانید

فروشگاه اینترنتی ساز ابزار

logo لطفا منتظر بمانید...

ابزارآلات هنرهای چوبی

بعضی از شغل ها قدمت چندین و چند صد ساله دارند و از قدیم الایام مردان و زنان سرزمین ما به آن ها مشغول بوده اند. یکی از این شغل های جذاب که در طول زمان هم از بین نرفته است کار نجاری است. نجاری از آن دسته کارهایی است که می توانیم بگوییم که همه ی مردم تقریبا آن را دوست دارند و کمتر پیش می آید کسی که به آن علاقه ای نداشته باشد. اما برای انجام این کار شما نیاز دارید که انواع ابزارآلات هنرهای چوبی را بشناسید . یکی از انها اره های مخصوص چوب هست .ما در این مقاله می خواهیم به بررسی برخی از پرکاربردترین انواع اره های چوبی و کاربردهای هریک بطور مجزا بپردازیم. پس در ادامه ی این مقاله با ما باشید...

انواع اره چوبی

خرید انواع اره های چوب بری از فروشگاه سازابزار

انواع اره ها

اره ها کاربردها و مصارف گوناگونی دارند، در ادامه به معرفی برخی از پرکاربردترین آن ها می پردازیم:


اره دستی


این نوع اره ها یکی از قدیمی ترین نوع اره های موجود در بازار هستند که البته فکر می کنیم که همه ی ما حداقل یکی از آن ها را در زندگی دیده ایم و یا کار با آن ها را تجربه کرده ایم. در زمان خرید این نوع اره ها بایستی سه نکته مورد توجه قرار بگیرید: 1- دقت 2- سرعت 3- عرض قابل برش. اگر شما کارهایی را با چوب انجام می دهید که نیاز به سرعت بیشتری نسبت به دقت دارد مثلا می خواهید یک قطعه چوب بزرگ را ببرید یا کاری را انجام بدهید که دقت در آن خیلی اهمیت ندارد، باید از اره های بزرگ دستی استفاده کنید. در مقابل آن اگر فکر می کنید که بیشتر کارهای ظریف و کوچک با چوب دارید و چیزی که برای تان اهمیت دارد دقت است نه سرعت باید از اره های چوبی استفاده کنید که کوچک هستند. از طرف دیگر موقع خرید اره های دستی باید یک موضوع دیگری را هم مد نظر قرار بدهید و آن هم این است که اگر توجه کرده باشید همه ی اره ها تیغه های شان یک خواب کمی دارند و به یک سمت کج شده اند، این خواب میزان برش چوب را در هر رفت و برگشت اره مشخص می کند و هرچه این زاویه یا به عبارتی خواب اره بیشتر باشد، عرض بیشتری از چوب بریده می شود.
پس نتیجه می گیریم که در برش های چوبی بزرگ از اره های بزرگ، در برش های چوبی که نیاز به ظرافت و دقت دارند از اره های کوچک و در برش هایی که می خواهیم عرض بیشتری بریده بشوند از اره های دستی با خواب بیشتر باید استفاده کنیم.

اره های دستی در نجاری را بطور کلی میتوان به دو مدل شرقی و غربی تقسیم بندی کرد .

در مدلهای شرقی تیغه های اره بسیار نازک هستند و عملیات برش با کشیدن اره به سمت خود انجام میشود . اما در مدلهای غربی تیغه ها نسبتا ضخیم تر هستند و زاویه تیز کردن دندانه ها رو به جلو هست و هنگام حرکت اره به سمت جلو عملیات برش انجام میشود .

از نمونه های شرقی میتوان به انواع اره های دستی ژاپنی شرکت z saw و از مدلهای غربی میتوان به انواع اره های دستی شرکت وریتاس کانادا یا لی نلسن آمریکا نام برد .

Image result for lie nielsen saw Image result for veritas saw

Image result for japan z saw

اما آنچه مهم هست در هر کدام از این تقسیم بندی همانطور که در بالا گفته شد برای کارهای مختلف سایز و ابعاد و ضخامت تیغه اره ها متغییر است . در اره های حرفه ای مشخصه بارز آنها تعداد دندانه تیغه در واحد اینچ هست که با حروف tpi مشخص میشود . مثلا اره با تیغه 8 tpi تعداد 8 دندانه در واحد اینچ دارد . بدیهی است هر چه تعداد دندانه تیغه در واحد اینچ بیشتر باشد اره دارای دندانه های ریز تری میباشد .

بیشتر بدانید : همه چیز در مورد اره های ژاپنی

اره های دستی باغبانی :

این اره ها نیز در دسته بندی اره های شرقی قرار میگیرند. یعنی زاویه دندانه ا در جهت دسته بوده و هنگام کشیدن اره به سمت عقب عملیات برش انجام میشود . این اره ها که به اره های تر بر نیز معروف هستند به دلیل کاربری خاص خود که هرس کردن و برش شاخه و تنه های نازک درخت میباشد دارای زاویه چپ و راست بیشتری بوده تا اره براحتی در داخل چوب حرکت کند . از مشخصه های دیگر این نوع از اره قوسی است که روی لبه برنده تیغه ایجاد شده است و ان قوس سبب میشود هنگام کشیدن اره به سمت عقب نیروی عمودی بیشتری به چوب وارد شود و عملیات برش کاری را مقداری تسهیل میکند . این اره ها به اره های سامورایی نیز در بازار ایران معروف هستند .

نتیجه تصویری برای اره واستر سازابزار

کمان اره ها :

مدل دیگری از اره ها در نجاری کاربرد دارند که بدلیل ابعاد تیغه حتما باید بهمراه کمان استفاده شوند . و خود اره یک وسیله مصرفی بوده و قابلیت تیز کردن ندارد . و پس از کند شدن باید تعویض شوند . از این مدل از اره ها میتوان به انواع کمان اره مویی - اره زرگری - اره اهن بر اشاره کرد که هر کدام از انها دارای انواع مختلفی میباشند .

کمان اره مویی :

تقریبا میتوان گفت که بشترین کاربرد اره های کمانی در چوب را کمان اره مویی دارد چرا که بوسیه آن میتوان طرحههای بسیار ضریف را برش داد و از اصلی ترین ابزار ها در رشته معرق کاری و مشبک کاری و ظریف بری با چوب میباشد . تیغه های به کار درفته در این کمان معمولا ضخامتی بین نیم تا 1 میلیمتری و طول 15 تا 16 میلیمتر دارند و دارای دندانه های بسیار ظریفی هستند که براحتی قابل رویت نبوده و بصورت جفتی کنار یکدیگر قرار دارند که به تیغه های پاملخی نیز معروف هستند .

نتیجه تصویری برای کمان اره  سازابزار نتیجه تصویری برای کمان اره  سازابزار

کمان اره زرگری :

این مدل از کمان اره ها معمولا در هنر زرگری جهت برش زیورالات فلزی و یا در کارگاههای هنرهای چوبی برای برش قطعات کوچک چوب استفاده میشود . عمق کمان این اره ها از اره های مویی بسیار کمتر بوده چرا که معمولا با توجه به نوع کاربرد آن که بیشتر مربوط به قطع کردن قطعات ریز میباشد نیازی به کمان با عمق بالا نیست و با استفاده از این اره ها دیگر نمیتوان عملیات دور بری و ظریف بری طرحهای پیچیده را انجام داد . فرایند سفت کردن تیغه در این کمانها معمولا به دو صورت است یا توسط یک عدد پیچ تیغه محکم میشود که ممکن است این پیچ درون دسته کمان نیز تعبیه شده باشد و یا توسط نیری فنری کمان انجام میشود که هنگام جاگذاری تیغه باید توسط فشار کمان را مقداری جمع کرده و تیغه را جاگذاری نماییم و پس از قرار دادن تیغه انرارها کردن تا توسط نیروی فنری کمان تیغه محکم در جای خود قرار گیرید .

ابعاد تیغه این کمانها معمولا دارای عرض 3 تا 6 میلیمتر و ضخامت 1 میلیمتر و طول 16 تا 17 سامتیمتر میباشد و در دو سر تیغه دارای یک پین جهت قرار گیری در کمان وجود دارد . این تیغه ها به تیغه زرگری یا تیغه پین دار کمان اره نیز معروف هستند .

نتیجه تصویری برای کمان اره سازابزار نتیجه تصویری برای کمان اره سازابزار

نتیجه تصویری برای کمان اره سازابزارنتیجه تصویری برای تیغ اره سازابزار

مشاهده و سفارش انواع کمان اره در فروشگاه اینترنتی سازابزار

کمان اره آهن بر


یکی دیگر از پرکاربردترین نوع اره های چوب بری اره های آهن بر است. حتما تعجب کردید، درست است!! اره ی آهن بر چه ربطی به چوب دارد؟ واقعیت این است که این نوع اره ها فقط اسم آهن بر دارند و می توانید برای برش انواع چوب های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. شکل این نوع اره ها چیزی شبیه کمان است و یک تیغه ی باریک دارند که شما می توانید آن را هر زمان که تمایل داشتید عوض کنید. یادتان باشد که اره ی آهن بر اره ی بسیار خوب و کاربردی برای کارگاه های نجاری بخصوص کارگاه های نجاری خانگی است.

اره آهن بر

بیشتر بدانید: راهنمای راه اندازی یک کارگاه کوچک نجاری

اره ی فارسی بر


اره ی فارسی بر از آن دسته اره هایی است که بیشتر بدرد کارگاه های نجاری حرفه ای می خورد. این اره اسم جالبی دارد و تقریبا هرکسی که اسم آن را می شنود اولین چیزی که به ذهنش خطور می کند این است که چرا اسم این اره "اره فارسی بر" است. دلیل این نام گذاری بر می گردد به نحوه ی عملکرد این اره ها. اگر توجه کرده باشید اکثر حروف فارسی زاویه دار هستند، دلیل این که اسم این اره را اره فارسی بر گذاشتند هم این است که برش هایی که این اره ایجاد می کند همگی دارای زاویه هستند، زاویه های 45 درجه، 5/22 درجه، 9/39 درجه و غیره. یکی از کاربردهای این اره ها در ساخت قاب است، اگر یک نگاهی به قاب عکس ها و یا قاب های گل و غیره درون خانه تان بیاندازید شاید بیشتر متوجه منظور ما و نوع کاربرد این اره ی چوبی بشوید. اگر کارگاه شما یک کارگاه کوچک است و کارهای خیلی حرفه ای و زیاد انجام نمی دهید توصیه می کنیم که بجای این اره از اره های مویی که در ادامه توضیح داده می شوند، استفاده کنید.

شاید برای شما جالب باشد: معرفی تجهیزات برقی کارگاه نجاری

سخن آخر
همان طور که در ابتدای مقاله عنوان شد ما در اینجا یکسری از پرکاربردترین اره های دستی چوبی را معرفی کردیم و مسلما اره های دیگری هم در بازار وجود دارند. شما می توانید سوالات و نظرات خودتان را در رابطه با این پست از همین طریق برای ما ارسال کنید. به علاوه، شما می توانید موضوعاتی را که تمایل دارید ما در رابطه با آن ها برای شما مقاله تهیه کنیم را از همین طریق برای ما ارسال کنید، کارشناسان ما به زودی آن ها را بررسی و به شما پاسخ خواهند داد.


سایر مقالات:

آموزش ساخت خودکار چوبی

راهنمای انتخاب کمپرسور

مغار های خراطی کاسه تراش و روش تیز کردن انها

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی