آموزش ساخت خودکار چوبی

فروشگاه اینترنتی ساز ابزار

logo لطفا منتظر بمانید...

آموزش ساخت خودکار چوبی

خودکار چوبی یکی از محبوب ترین کارهای خراطی است. چه مبتدی باشید و چه یک نجار حرفه ای، تراشیدن و درست کردن خودکار قطعا یک تجربه منحصر به فرد و لذت بخش برای شما خواهد بود. خوشبختانه این روزها انواع و اقسام مختلفی از روکشها و کیت های خودکار وجود دارد و شما میتوانید خیلی راحت یک خودکار زیبا را مطابق با سلیقه ی خودتان درست کنید. ما در این مقاله قصد داریم مراحل ساخت یک خودکار چوبی زیبا را بصورت گام به گام به شما آموزش بدهیم. در ادامه با ما باشید...


مواد لازم جهت ساخت خودکار چوبی


ابزار و تجهیزات ساخت خودکار چوبی:

  • دستگاه خراطی رو میزی

  • گیره کارگیر خودکار

  • بوشینگ خودکار

  • مغار خراطی

  • روغن براق کننده

  • سنباده

  • مته نیش دار

  • مغارتخت

  • چسب قطره‌ای غلیظ


مواد مورد نیاز جهت ساخت خودکار چوبی:

  • چوب مخصوص ساخت خودکار

  • ست مغزی خودکار

آموزش گام به گام ساخت خودکار چوبی

مرحله اول: یک سوراخ روی چوب ایجاد کنید


چوب مخصوص خودکار که معمولا یک بلوک چوبی و یا ترکیبی از چوب و رزین به ابعاد 15 در 15 میلیمتر است را درون فک ماشین خراطی قرار دهید و در مرکز چوب یک سوراخ ایجاد کنید. این سوراخ طولی را توسط دریل ستونی میتوانید ایجاد کنید ( این نوع دریل ها گیره های مخصوصی برای این کار دارند، تصویر برخی از آن ها را در زیر میتوانید ببینید). با استفاده از این گیره ها شما می توانید بلوک چوبی را دقیقا بصورت عمود فیکس کنید تا سوراخ ایجاد شده دقیقا در راستای طولی بلوک چوبی قرار بگیرد (البته این نکته را در خاطر داشته باشید که استفاده از دستگاه خراطی هم می تواند باعث بشود که این سوراخ دقیقا در مرکز بلوک چوبی قرار بگیرد).

ساخت خودکار چوبی

خودکار چوبی

خرید انواع تجهیزات از فروشگاه سازابزار

در ادامه با استفاده از مرغک سه نظام دار دستگاه خراطی، فک متحرک را به چوب نزدیک و در جای خود ثابت کنید. حال دستگاه را روشن کرده و بطور تقریبی در دور 500rpm تنظیم کنید. در این حالت با چرخاندن دستی فلکه، مته مرغک را به بلوک نزدیک کنید (قطر مته باید دقیقا با قطر بیرونی لوله برنجی کیت خودکار برابر باشد)، در این حالت بلوک چوبی سوراخ میشود؛ این کار را تا زمانی که یک سوراخ کامل در چوب ایجاد شود، ادامه دهید. پس از آنکه سوراخ را ایجاد کردید فک متحرک دستگاه را به عقب برگردانید و بلوک چوبی را از دستگاه خارج کنید.

خودکار چوبی

خرید انواع تجهیزات از فروشگاه سازابزار

مرحله دوم: چسباندن

در این مرحله باید لوله برنجی کیت خودکار را به چسب آغشته کرده و درون سوراخ بلوک چوب قرار دهید. در زیر تعدادی کیت خودکار را میتوانید ببینید .

Image result for pen kits for lathe لوازم ساخت خودکار چوبی

در زمان قرار دادن لوله داخل بلوک، لوله های برنجی را بچرخانید و چسب را به طور مساوی در اطراف آن پخش کنید. لوله برنجی را درون سوراخی که از قبل حفر شده قرار بدهید و سپس لوله را بوسیله لوله برنجی دیگر یا تکه چوب فشار دهید. چسب های اضافی را پاک کنید و چوب را جوری قرار دهید که سفت شود.

در نهایت چوب را به مدت 30 دقیقه به همان حالت بگذارید تا در جای خودش محکم بشود.

خودکار چوبی

مرحله سوم: استفاده از مته کف تراش
برای اینکه بعد از گرد کردن بلوک چوبی قطعات خودکار دقیقا بر روی هم قرار گیرند و هیچ گونه درزی بین آنها نباشد باید چسبهای اضافی از مقطع چوب پاک بشود، برای این کار شما بایستی از نوعی مته خاص به نام مته کف تراش استفاده کنید. این مته دارای یک میله می باشد که براحتی داخل لوله برنجی قرار میگیرد و در انتهای خودش تیغه هایی دارد که می تواند مقطع بلوک چوبی و لوله را مقداری تراش بدهد و تمامی چسبهای اضافی را از این طریق پاک کند. استفاده از این نوع مته در ساخت خودکار بسیار مهم و ضروری است. برای کف تراشی بلوک کافی است مته را به دریل دستی متصل کرده و میله آن را داخل لوله برنجی قرار داده و بعد مقداری کف بلوک چوبی را تراش دهید؛ با این کار خواهید دید که تمامی چسبهای اضافی پاک می شوند و لبه لوله با لبه چوب کاملا مماس می شود. در صورت نداشتن این نوع مته از سنباده دیسکی هم میتوانید استفاده کنید اما باید دقت کنید که در هنگام استفاده از سنباده دیسکی سطح مقطع سنباده خود دقیقا عمود بر محور طولی بلوک باشد .

خودکار چوبی

ساخت خودکار چوبی

مرحله چهارم: گرد کردن خودکار
برای گرد کردن خودکار باید از یک دستگاه خراطی رو میزی و ماندرل مخصوص خودکار (کارگیر ) استفاده کنید. در تصاویر زیر میتوانید نمونه هایی از آن را مشاهده کنید

Pen Mandrel #2 MTPen Turning Mandrel Pro #MT2

حال باید بلوک چوبی را درون ماندرل قرار دهید و مهره آن را محکم کنید تا بلوک چوبی کاملا فیکس شود، سپس ماندرل را درون دستگاه خراطی قرار دهید. هنگام قرار دادن ماندرل روی دستگاه باید دقت شود که سمت مخروطی درون شافت دستگاه و سمت مهره، به سمت مرغک دستگاه باشد. برای محکم کردن آن هم باید نوک مرغک دستگاه درون سوراخ مرکزی ماندرل قرار گیرد و در همان حالت ثابت شود .

ساخت خودکار چوبی

برخی از کیت های خودکار دارای دو عدد لوله برنجی هستند که در این صورت باید هر دو بلوک در یک مرحله خراطی شوند، در این صورت توسط بوشهایی که همراه ماندرل است باید بلوکهای چوبی را از هم جدا کنید . (مانند تصویر زیر )

ساخت خودکار چوبی

مرحله پنجم: خودکار را بتراشید
با استفاده از یک مغار نیم باز سطح خودکار چوبی را صاف کنید. خیلی آرام چوب را شکل بدهید و بلوک مربعی شکل را گرد کنید و آن را به سلیقه ی خودتان فرم بدهید، بوسیله یک سنباده نرم سطح کار را صاف و سیقلی کنید. در انتها میتوانید توسط روغنهای پوشش دهنده مخصوص چوب، بدنه ی خودکار را براق کنید. هنگام خراطی و سنباده کاری باید دقت کنید زیاد چوب را نازک نکنید و به لوله برنجی نزدیک نشوید چرا که با اینکار ممکن است ماندرل یا مغار خراطی تان آسیب ببیند.

ساخت خودکار چوبی

خودکار چوبی

ساخت خودکار چوبی

لوازم خودکار چوبی

مرحله ششم: مونتاژ خودکار

در اینجا تقریبا کار ساخت خودکار به پایان می رسد، حالا شما باید قطعات را از روی دستگاه خراطی باز کنید و به همراه لوازم دیگر خودکار مثل نوک-مغزی-واشر-گیره جیب و غیره آنرا مونتاژ کنید. برای مونتاژ کردن خودکار از پرسهای مخصوصی استفاده میشود، کار این پرس ها آن است که یک نیروی طولی ایجاد می کنند تا قطعات بصورت دقیق و بدون نقص روی هم بسوار شوند. در تصویر زیر نمونه ای از این نوع پرس ها را می توانید ببینید.

بدنه خودکار چوبی

همان طور که دید ساخت خودکار مکانیزن ساده ای دارد و شما خیلی راحت می توانید یک نمونه از آن را در کارگاه خانگی خودتان درست کنید، البته ناگفته نماند که اینکار نیاز به مهارت دارد و ممکن است در دفعات اول خیلی خوب از آب در نیاید اما نگران نباشید و مطمئن باشید که با کمی تمرین می توانید یک خودکار خیلی شیک و زیبا درست کنید.

خودکار چوبی

workshop-penturning-pen

Image result for wood pen

سخن آخر:

امید است که این مقاله برا شما مفید و جذاب بوده باشد، ما منتظر شنیدن تجربیات شما در زمینه خراطی خودکار هستیم. ما میتوانیم مقالات آموزشی شما را با نام خودتان در سازابزار منتشر کنیم . نظریات و پیشنهاداتتان را با سازابزار به اشتراک بگذارید. بزودی نمونه کاملی از کیتهای مخصوص خراطی خودکار در سازابزار موجود میشود . با ما همراه باشید .


نویسنده:

Laura Selhurst 04.08.2015

Harriet Searle 20.11.2018

منبع : https://knowledge.axminster.co.uk

ترجمه در واحد تولید محتوا سازابزار


مقالات دیگر:

همه چیز در مورد اره های ژاپنی

انواع رنده های دستی نجاری

روغن های گیاهی چوب، سلامت و کیفیت

برچسب ها : خودکار چوبی ساخت خودکار چوبی خراطی خودکار چوبی خودکار نفیس چوبی لوازم خودکار چوبی
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی