راهنمای انتخاب کمپرسور

فروشگاه اینترنتی ساز ابزار

logo لطفا منتظر بمانید...

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که با خواندن اصطلاحات عجیب و غریب کمپرسورها سردرگم می شوید، باید بگوییم که اصلا جای نگرانی نیست و اکثر آدم های فنی/غیر فنی همین طوری هستند. کمپرسور هوا در بخش‌های مختلف زندگی‌ ما کاربرد دارد؛ بطور کلی هدف یک کمپرسور هوا این است که به شما کمک کند تا در کاربردهای مختلف میزان هوای مورد نظرتان را دریافت کنید. ما در این مقاله سعی کرده ایم که بسیاری از ویژگی های مهم یک کمپرسور را بیان کنیم تا بتوانید در زمان خرید از آن ها استفاده کنید. در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید...

خرید انواع تجهیزات و ابزارآلات از فروشگاه سازابزار

شناخت اصطلاحات مرتبط با کمپرسور هوا

قبل از شروع به کار، بطور خلاصه به توضیح اصطلاحات فنی مرتبط با کمپرسورها می پردازیم:


جریان هوای خروجی کمپرسور

به حجمی از هوای فشرده شده که توسط کمپرسور به بیرون رانده می شود جریان هوای خروجی میگویند، به فرستنده ی این جریان هوا نیز FAD می گویند. مقیاس اندازه گیری جریان هوا، فوت مکعب در هر دقیقه، CFM یا لیتر در دقیقه L/MIN می نامند.

فشار

فشار نیروی هوای فشرده شده است، این نیرو در معیار پوند بر اینچ مربع (Psi) اندازه گیری می شود. تمام ابزارهای جریان هوا در فشار خاصی کار می کنند و ما همیشه برای تنظیم این فشار به کمپرسور نیاز خواهیم داشت. اگر فشار خیلی کم باشد ابزارها کار نمی کنند، اگر هم خیلی زیاد باشد باعث سایش غیر ضروری می شوند. یک نمونه از ابزارهایی که نیاز به فشار مشخصی دارند، ابزارهای DIY هستند. اگر شما با ابزارهای DIY کار می کنید، حتما می دانید که بیشتر این ابزارها دارای حداکثر فشار عملیاتی 90 پوند بر اینچ مربع می باشند؛ اما خوشبختانه بسیاری از کمپرسورها حداقل فشار کاری 110 پوند بر اینچ مربع را دارند و می توانند نیازهای شما را بر طرف کنند. ابزارهای بزرگتری هم که در مدت زمان طولانی تری باید مورد استفاده قرار گیرند، به فشار بیشتری نیاز دارند و در این موارد باید از کمپرسورهای صنعتی بزرگتری که فشار بیشتر از 150 پوند بر اینچ مربع دارند، استفاده شود.

حجم جابه جایی کمپرسور

اصطلاح حجم جابه جایی کمپرسور، ظرفیت حجم یک کمپرسور است که معمولا توسط سیلندرهای پمپ و سرعتی که در آن کار شده، ایجاد می شود و در واحد CFM اندازه گیری می شود.
توجه:

1- به خاطر داشته باشید که نباید کمپرسور را بر اساس حجم آن خریداری کنید.

2- حجم نمی تواند به عنوان شاخص قدرت کمپرسور در نظر گرفته بشود.


جریان هوای مورد نیاز

قبل از انجام هر کاری باید بدانید که به چه میزان هوا برای نیرو بخشیدن به ابزارهای خود نیاز دارید و اگر کمپرسوری خریداری کرده اید که ظرفیت لازم برای مطابقت با ابزارهای شما را ندارد، چه کاری باید انجام دهید؟ برای این کار باید:
• ابتدا CFM تمامی ابزارهایی که از آن ها استفاده می کنید را مشخص کنید. این CFM معمولا در دفترچه راهنما یا برروی خود دستگاه و در بخش مشخصات آن نوشته شده است.
• پس از آنکه CFM ابزارهایی که از آنها استفاده می کنید را مشخص کردید، بهتر است یک مقدار هم خودتان به آن اضافه کنید و در نهایت تعداد نهایی را در ۱.۲ ضرب کنید. با این کار شما می توانید جریان هوای مورد نیازتان را به مشخص کنید.

مثال: در صورتی که می خواهید هم زمان هم از یک مخزن هوا که CFM آن 3.5 است و هم یک آچار ضربه ای که CFM آن 4 است، استفاده کنید باید CFM نهایی را به شکل زیر بدست بیاورید:

1- ابتدا مجموع CFM ها را بدست بیاورید و با مقدار مشخصی جمع کنید:

7.8=4+3.5+0.3

2- حاصل جمع را در عدد 1.2 ضرب کنید:

9.36 =1.2 × CFM 7.8

فشار

اندازه ی مخزن کمپرسور
مورد دیگری را که باید مد نظر داشته باشید این است که شما چه مدت زمان می خواهید از ابزار و کمپرسور هوای تان استفاده کنید. اگر شما باید روزی چند بار و هر بار به مدت طولانی از این ابزار استفاده کنید در این صورت نیاز به یک کمپرسور با مخزن بزرگ دارید اما اگر کارهایی که انجام می دهید کارهای روتین و معمولی هستند یک کمپرسور با مخزن کوچک هم جوابگوی کار شما خواهد بود و نیازی به مخزن بزرگتر ندارید.

البته اگر در حال توسعه ی کار خودتان هستید و قرار نیست که همیشه کارهای کوچک انجام بدهید، توصیه ی ما به شما آن است که از ابتدا کمپرسوری تهیه کنید که مخزن بزرگتری داشته باشد تا از این طریق در هزینه های آتی تان هم صرفه جویی بشود.

در ادامه دو نمونه از پر کاربردترین و کاراترین کمپرسورهای موجود در بازار را به شما معرفی می کنیم:



کمپرسور سوان ۲۲-۲۰۷- DRS / ۲۲ لیتری

این کمپرسور مناسب کارهای DIY است و می تواند در صنایع مختلف و برخی تجارت ها مانند باد کردن لاستیک، میخ زنی و ایجاد قلاب استفاده بشود.

اسوا

کمپرسور سوان SVP-۲۰۳ -۳ HP / ۱۰۶ لیتری

این کمپرسورها مناسب با کاربردهای صنعتی و تجاری طراحی شده اند و می توانند برای کارهای مستمر و روزانه مورد استفاده قرار بگیرند.


قابلیت حمل و فضای اشغال شده توسط کمپرسور

نکته ی آخری که باید به آن توجه کنید بحث قابل حمل بودن کمپرسور و میزان فضای اشغالی آن است. شما باید ببنید که آیا می خواهید کمپرسور را مدام همراه خودتان به خارج از خانه ببرید و یا اینکه نه فقط می خواهید در کارگاه از آن استفاده کنید. آیا جای مشخص و بزرگی برای نگهداری آن دارید یا اینکه نه باید آن را مثلا زیر میز کار تان بگذارید؟ این سوالات را در ذهن تان مرور کنید و سعی کنید به آن ها پاسخ بدهید تا بتوانید تصمیم درست و عاقلانه ای را در زمان خرید کمپرسور بگیرید.

توجه: بیشتر فضای اشغالی کمپرسور مربوط به مخزن آن می شود.


کمپرسور روغنی و بدون روغن

تا چند سال پیش استفاده از کمپرسورهای بدون روغن اصلا توصیه نمی شد و تقریبا کمتر کسی هم از آن ها استفاده می کرد. اما این روزها وضعیت فرق کرده و کارشناسان به شدت توصیه می کنند که اگر می خواهید از کمپرسورها برای کارهای معمول و روتین استفاده کنید بهتر است از کمپرسورهای بدون روغن استفاده کنید.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد تا مفاهیم مرتبط با کمپرسورها به شما معرفی بشوند تا شما بتوانید در زمان خرید آن ها تصمیم عاقلانه تری را بگیرید. امیدواریم که مطالب بالا برای تان مفید باشند. شما می توانید موضوعاتی را که تمایل دارید ما در رابطه با آن ها با شما صحبت کنیم را از همین طریق برای ما ارسال کنید. همچنین می توانید نظرات و پیشنهادات خودتان را هم از همین طریق با ما در میان بگذارید، کارشناسان ما به زودی به آن ها پاسخ خواهند داد.


مقالات دیگر:

همه چیز در مورد اره های ژاپنی

انواع رنده های دستی نجاری

معرفی تجهیزات برقی کارگاه نجاری

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی