معرفی تجهیزات برقی کارگاه نجاری

فروشگاه اینترنتی ساز ابزار

logo لطفا منتظر بمانید...

تجهیزات کارگاهی یک کارگاه نجاری

خرید تجهیزات برقی یک کارگاه نجاری فرآیند پیچیده ای است و اگر قصد راه اندازی یک کارگاه کوچک خانگی یا کارگاه صنعتی را دارید باید متغیرهای زیادی را در نظر بگیرید. در این مقاله چندین ابزار برقی کارگاهی را مورد بررسی قرار می دهیم و در مورد چگونگی عملکرد آنها بحث می کنیم. نجاران تجاری در مقایسه با نجاران آماتور یا کسانی که برای سرگرمی کار نجاری انجام میدهند، بیشتر از ابزارهای برقی استفاده میکنند. به نظر میرسد که متداول ترین ابزار برقی که در هر کارگاهی دیده میشود دریل همه کاره است که نه تنها یک دریل برقی بلکه یک پیچ گوشتی نیز هست.


دریل

یکی از پر کاربردترین ابزارهای برقی نجاری در انجام کارهای صنعتی و خانگی، دریل است که برای سوراخ کردن سطوح فلزی، پیچ کردن ، چوبی و بتنی بکار میرود. این ابزار با استفاده از برق یا باتری شارژی کار میکند و این قابلیت را دارد که تا قطعاتی را به آن اضافه کنید و برای جلا دادن، باز و بسته کردن پیچ، ساییدن، سمباده زدن و ... از آن استفاده کنید هرچند بهتر آنست که برای هر کاری از ابزار مخصوص همان کار استفاده شود. نوعی از دریلها به دریلهای پیچ بند معروف هستند که هم بصورت شارژی و هم بصورت برقی در بازار موجود هست . از خصوصیات این دریلها این است که دور کمتری به نسبت یک دریل معمولی دارند و لی از لحاظ قدرت و گشتاور خروجی دارای قدرت بیشتری هستند .

Image result for drill Image result for drillImage result for drill machine

دریل ستونی

در بسیاری از موارد ما نیاز داریم که سوراخهایی دقیق و عمود در یک قطعه چوب ایجاد کنیم . مثلا برای جا زدن لولا گازور و یا ایجاد یک سوراخ در یک قطعه چوب کوچک و غیره ... در چنین مواردی میتوان از دریل ستونی استفاده کرد . انواع دریل های ستونی در بازار وجود دارند و ابعاد انها بر اسال فاصله بین محور دستگاه و ستون دستگاه سنجیده میشود . تمامی دریلهای ستونی که میز کوچک دارند که توسط مکانیزمهای مختلف میتوان انرا در جهت عمودی حرکت داد و به محور دستگاه نزدیک و یا دور کرد . از طرفی از دریلهای ستونی با توجه به ابتکار و خلاقیت کاربر استفاده های دیگری نیز مانند سنباده کاری ، پرداخت کاری ، خراطی و ...میشود .

Image result for drill machineImage result for drill press for woodworking Image result for drill press for woodworking

اره گردبر

اره گِرد بُر یا اره دیسکی یک ابزار بسیار کارآمد در نجاری است که با دقت زیادی برش های طولی و عرضی بر روی قطعات ضخیم چوب ایجاد میکند. همچنین از این ابزار برای ایجاد شیار بر روی چوب میتوان استفاده کرد. اگرچه استفاده عمده این ابزار در برش دادن سطوح چوبی و MDF است ولی برای ورقه ها و سطوح فلزی هم میتوان از آن استفاده کرد. اندازه این دستگاه به نسبت سایر ابزار نجاری کوچک است ولی کارهای پیچیده را به‌سادگی انجام می‌دهد. جهت برش طولی توسط این دستگاه حتما باید از یک ریل راهنما استفاده کرد که گاها توسط نجاران از یک تخته که لبه کاملا صافی دارد استفاده میکنند .

Image result for ‫اره دیسکی‬‎Image result for ‫اره دیسکی‬‎Image result for ‫اره دیسکی‬‎

خرید انواع اره ها از فروشگاه سازابزار


اره فارسی بر

بطور ساده به هر برش تحت زاویه برش فارسی میگویند . مثلا اگر بخواهیم یک قاب عکس درست کنیم باید جهت اتصال پروفیل قابل انها رو طوری به هم متصل کنیم که مقطع پروفیل دیده نشود و برای این کار کافی است دو پروفیل را تحت زاویه 45 درجه برش دهیم تا وقتی کنار یکدیگر قرار بگیرند بصورت 90 درجه باشند . با استفاده از دستگاههای فارسی بر میتوانید برشهای تحت زاویه به صورت دقیق را در کمترین زمان ممکن روی چوب بزنید .دستگاههای فارسی برها با توجه به میزان کارگیری و عمق برش قیمتهای مختلفی دارند . برخی از مدلها نیز که به فارس بر اسلایدی معروف هستند قابلیت الوار های چوبی در عرضهای زیاد را نیز دارا میباشند . که بمراتب دارایی قیمتهای بالاتری نیز هستند .

Image result for ‫فارسی بر‬‎Image result for ‫فارسی بر‬‎ Image result for ‫فارسی بر‬‎

سنباده زن برقی

یکی ار ملزومات کارگاه نجاری دستگاه سنباده زن برقی است چرا که استفاده از این دستگاه نه تنها باعث صرفه جویی در زمان میشود بلکه دقت و صحت کار شما را بالا میبرد، ضمن اینکه از مهمترین و اساسی ترین مراحل ساخت سازه های چوبی مرحله سنباده کاری است که باید سطح چوب را صاف کرد تا آماده برای رنگ کردن، شود. این دستگاهها در اشکال و اندازه‌ها و مکانیسم های مختلفی ساخته می‌شوند.البته قابل ذکر است برخی از دستگاههای سنباده زن نیز وجود دارند که توسط باد کار میکند .که جهت استفاده از این دستگاهها داشتن کمپرسور باد نیز در کارگاه از ضروریات است .

Image result for ‫سنباده زن‬‎Image result for ‫سنباده زن‬‎Image result for ‫سنباده زن‬‎

خرید انواع تجهیزات سنباده کاری از فروشگاه سازابزار

اورفرز برقی

دستگاه اورفرز یک دستگاه پر کاربرد است که علاوه بر اینکه در صنعت نجاری از آن استفاده میشود منبت کاران و معرق کاران و کابینت سازها و تمامی صنوفی که به نوعی با صنعت چوب سرو کار دارند ،این دستگاه را در صنعت خود بکار میگیرند. از این ابزار در صنعت چوب برای ساخت تو رفتگیهای لولا، شکل دادن به لبه های قطعه کار، شیارهای خاتم کاری، تراش قطعات مختلف چوب، لبه های زینتی و گرد یا صاف کردن گوشه‌های میز، صندلی و قاب عکس استفاده نمایید. این دستگاهها در مدلهای مختلفی در بازار عرضه میشود ولی ساختار همه آنها یکسان هست و از موتور، گیربکس، بدنه، کولت (ابزار گیر)، کفی و دسته ها تشکیل شده اند که قابلیت ایجاد برش در عمق‌های متفاوت را دارند. این دستگاه در سایز کوچکتر نیز در بازار وجود دارد که به فرز مشتی معروف است و توسط یک دست براحتی میتوان از ان استفاده کرد .

Image result for wood routerImage result for wood routerRelated image

دستگاه بیسکویت زن چوب

جای تعجب ندارد که محبوبیت دستگاه بیسکوییت زن هر روز رو به افزایش است زیرا تکنیک به کار رفته در این ابزار که به تکنیک اتصالات بیسکوییتی معروف است، بسیار سریع و قوی و اسان دو قطعه چوب را بهم اتصال میدهد. توسط این دستگاه که دارای تیغه ای دایره ای شکل است یک شیار در دو طرف چوب ایجاد میشود و این بیسکویتها در داخل ان شیار، بین دو قطعه چوب قرار میگیرند.
دستگاهی که شیار بیسکویت نجاری را ایجاد میکند فرز بیسکویت زن یا دستگاه بیسکوییت زن چوب میگویند. دستگاه بیسکوییت زن چوب یک از ابزارهای دستی برقی است که صفحات ضخیم چوبی را به صورت ماشینی اتصال میدهد این اتصال از نوع اتصال کام و زبانه است.

دستگاه بیسکویت زن چوب:

اره عمودبر

اره عمود بربسیار متنوع و ظریف است. با تیغه های گوناگون و مناسبی که دارد، قادر به ایجاد تعدادی برش دقیق و برش منحنی و قوس درچوب برای ساخت مصنوعات چوبی، نصب کابینت، ویترین سازی، دوربری طرح اولیه مجسمه و پیکرتراشی است. اره عمود بر از یک دسته، یک موتور و یک تیغه باریک تشکیل شده است که به سمت بالا و پایین حرکت می کند (متقاطع) تا بتواند برش های خمیده و پیچیده ایجاد کند. اگرچه آنها در درجه اول ابزارهای نجاری هستند، از آنها نیز می توان برای برش سایر مواد مانند کاشی های پلاستیکی، فلزی و سرامیکی استفاده کرد. این دستگاه برقی قابل حمل است.


رنده دستی برقی

رنده دستی برقی یکی از ابزارهایی قدیمی نجاری است که برای رندیدن چوب استفاده می‌شود. اولین مرحله بعد از برش چوب و اره کاری رنده کردن چوب به منظور از بین بردن ناصافی و یا زواید ظاهری فرم دادن، پخ زدن لبه چوب، ایجاد دو راهه و مسطح کردن چوب است رنده دستی برقی دستگاه را بر روی قطعه چوبی باید حرکت دهید.
دستگاه رنده دستی برقی ابزارهای کمکی دارد که برای ایجاد دوراهه نیز بکار برده میشود. با استفاده از آن حتی امکان استفاده از آن به‌عنوان گندگی را هم خواهید داشت؛ و برای ساختن درب های چوبی بسیار کارآمد است.

Image result for ‫رنده چوب  برقی‬‎ Image result for ‫رنده چوب  برقی‬‎

سخن آخر:
امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. بدیهی است تجهیزات یک کارگاه با توجه به حجم کاری و وسعت کارگاه بسیار بیشتر از این موارد بوده اما ما اصلی ترین انها را معرفی کردیم . شما هم اگر دیدگاهی در مورد این تجهیزات و تجربه‌ای در مورد کارکرد هر کدام از این دستگاههای نجاری برقی دارید، لطفاً با ما و سایر عزیزان به اشتراک گذارید.


مقالات دیگر:

همه چیز در مورد اره های ژاپنی

انواع رنده های دستی نجاری

روغن های گیاهی چوب، سلامت و کیفیت

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی