هنر خراطی و تجهیزات مورد نیاز آن

فروشگاه اینترنتی ساز ابزار

logo لطفا منتظر بمانید...

هنر خراطی

یکی از چندین هنری است که با چوب ها سر و کار دارد و در واقع فاکتور اصلی آن چوب است. این هنر به شدت در بین مردم محبوب است و می توانیم بگوییم که یکی از صنایع بسیار خوبی است که در کشورمان و بخصوص در استان گیلان در حال انجام است. شاید برای تان جالب باشد که صنعت خراطی به عنوان یکی از صدها میراث فرهنگی ایرانی ثبت شده است اما در حال حاضر متاسفانه بدلیل حضور کشور چین در این صنعت و البته ساختن لوازم بی کیفیت در حال تهدید است. روزانه با استفاده از هنر خراطی وسایل و لوازم خیلی متنوعی مثل آباژور، گهواره، سندلی و غیره ساخته و روانه ی بازار می شود. توی این هنر چوب های نرم و مرطوب بوسیله ی بوسیله ی دستگاه های مخصوص خراطی تراش داده می شوند و فرم می گیرند.
خراطی از جمله کارهایی است که شما نمی توانید به راحتی و در داخل منزل آن را انجام بدهید و بطور حتم احتیاج به ابزار آلات و وسایل کارگاهی دارد.
ما در ادامه ی این مقاله می خواهیم تجهیزات و وسایل مورد نیاز این هنر زیبا را به شما معرفی کنیم، پس در ادامه با ما باشید...

ظروف خراطی شده

خرید انواع دستگاه خراطی از فروشگاه بزرگ ساز ابزار

خراطی کردن و برش و فرم دادن چوب احتیاج به یکسری وسایل و ابزارآلات دارد که عمده ی آن ها عبارتند از:


1- کارگاه

همان طور که در بالا توضیح داده شد، خراطی از آن دسته کارهایی است که نیاز به کارگاه دارد و اصلا نمیشه آن را درون خانه انجام داد. دلیل آن هم این است که شما برای اینکه بتوانید کار خراطی را انجام بدهید احتیاج به یکسری تجهیزات و ابزارآلات دارید که نمی توانید آن ها را در خانه نگه دارید. کارگاه های خراطی بطور معمول باید مساحت زیادی داشته باشند تا خراط بتواند راحت از دستگاه ها استفاده کند و خودش هم بتواند راحت آنجا حرکت کند.
شما می توانید این کارگاه را در انباری یا مثلا پارکینگ خانه تان راه اندازی کنید اما یادتان باشد که دستگاه خراطی باید جایی باشد که در آنجا نور طبیعی خورشید وجود داشته باشد. این یعنی این که جایی را که برای کارگاه در نظر میگیرید حتما باید پنجره ای رو به بیرون و خورشید داشته باشد.

شاید برای شما جالب باشد: معرفی انواع مته های کاربردی در نجاری


یادتان باشد که از کارگاه خراطی معمولا سر و صدای زیادی ندارد اما گاهی اوقات و با انجام بعضی کارها سر و صدای بلند هم درست می شود، پس اگر در خانه ی خودتان یا در همسایگی تان افرادی هستند که تحمل صدا را ندارند، ترجیحا کارگاه را در اطراف خانه تان دایر نکنید.

کارگاه خراطی


از طرف دیگر، کار خراطی معمولا گرد و خاک زیادی را بلند می کند و ممکن است از این لحاظ هم برای دیگران ناخوشایند باشد، پس موقع انتخاب کارگاه این موضوع را هم مد نظر قرار بدهید.
سعی کنید حتما در محیط کارگاه تان از تهویه های مناسب و قوی استفاده کنید تا این گرد و خاک به حداقل برسد.

دستگاه خراطی

بعد از دایر شدن کارگاه، نوبت به خرید دستگاه خراطی می رسد. با اطمینان می توان گفت که دستگاه خراطی مهم ترین دستگاهی است که یک خراط باید تهیه کند و طرز کار با آن را یاد بگیرد. بله درست شنیدید! طرز کار دستگاه خراطی احتیاج به آموزش و کسب مهارت دارد و شاید مثل خیلی از دستگاه های دیگر که کار با آن ها آسان است به آن اندازه راحت نباشد.
دستگاه خراطی همان دستگاهی است که قطعه ی چوب شما را نگه می دارد و دوران می دهد تا شما بتوانید راحت تر روی آن چوب برش ایجاد کنید و به آن فرم بدهید. این دستگاه دو بازو محکم دارد که بوسیله ی آن ها چوب مورد نظر شما را نگه می دارد.
بطور کلی این دستگاه از قطعات زیر تشکیل شده است:
1- بدنه ی اصلی:
بدنه ی اصلی این دستگاه مثل یک ریل عمل می کند و می تواند چوب شما را به حرکت در بیاورد.
2- فک ثابت
موتور دستگاه خراطی در این قسمت قرار می گیرد.
3- فک متحرک
4- تکیه گاه ابزار

دستگاه خراطی

خرید انواع دستگاه خراطی از فروشگاه بزرگ ساز ابزار

انواع دستگاه های خراطی موجود در بازار

بطور کلی می توان دستگاه های خراطی را براساس فاکتورهای مختلفی تقسیم بندی کرد:

دسته بندی دستگاه های خراطی براساس فاکتور سرعت عملکرد
1- دستگاه هایی که موتور چند سرعته دارند:
این دستگاه ها همان طور که از نامشان مشخص است با چند سرعت مختلف می توانند کار کنند و برای تغییر سرعت کارکرد آن ها هم کافی است که شما تنها دکمه ی روی دستگاه را تغییر بدهید.


2- دستگاه هایی که موتور تک سرعته دارند:
این دستگاه ها در حالت عادی فقط با یک سرعت کار می کنند و اگر خواستید سرعت آن ها راتغییر بدهید باید جای تسمه ی ان را تغییر بدهید.

شاید برای شما جالب باشد: اره های چوب بری و همه ی آنچه باید بدانید

دسته بندی دستگاه های خراطی براساس فاکتور نوع قرار گیری
از این لحاظ می توان دستگاه های خراطی را به دو دسته ی پایه دار و رومیزی تقسیم بندی کرد. دستگاه های خراطی که پایه دارند، نیازی به وسیله ای برای قرار گیری ندارند و خودشان را می توانید در هر جایی قرار بدهید و از آن ها استفاده کنید اما دستگاه های خراطی که رومیزی هستند باید حتما روی میز قرار بگیرند.

علاوه بر دستگاه خراطی، دستگاه های دیگری هم هستند که در خراطی استفاده می شوند و اتفاقا کاربرد زیادی هم دارند، به عنوان مثال دستگاه اره، دستگاه رنده و غیره.
اما یکسری لوازم و ابزارآلات دیگر هم هستند که بطور عمده در کار خراطی مورد استفاده قرار میگیرند که در رابطه با آن ها در مقاله ی بعدی خودمان مفصل صحبت خواهیم کرد.

سخن آخر
شما می توانید انواع و اقسام دستگاه ها و ابزارآلات خراطی را از فروشگاه ساز ابزار تهیه کنید.
شما می توانید نظرات و پیشنهادات خودتان را در رابطه با این پست از همین طریق برای ما ارسال فرمایید.
به علاوه، شما می توانید موضوعاتی را که تمایل دارید ما در رابطه با آن ها در مقالات بعدی خودمان با شما صحبت کنیم را از همین طریق برای ما ارسال کنید، کارشناسان ما به زودی آن ها را بررسی و به شما پاسخ خواهند داد.


سایر مقالات:

آموزش ساخت خودکار چوبی

راهنمای انتخاب کمپرسور

مغار های خراطی کاسه تراش و روش تیز کردن انها
راهنمای خرید دستگاه خراطی

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی