فرت گیتار

فروشگاه اینترنتی ساز ابزار

logo لطفا منتظر بمانید...
15 فروردین 1399 2 4085 مطالب آموزشی . سازسازی .

فرت گیتار

اگر حتی یکبار یک گیتار را از نزدیک دیده باشید متوجه میشوید که روی دسته گیتار مفتولهای فلزی جاگذاری شده است که تعداد انها بین 18 تا 22 عدد است . این مفتوهای فلزی فرت نام دارند و وظیفه انها مشخص کردن محل دقیق نتهای موسیقی است که نوازنده هنگام نوازندگی باید با قرار دادن انگشت خود پشت فرت نت مورد نظر را اجرا کند . تعداد فرتها ممکن است با توجه به نوع ساز و یا ابعاد ساز روی دسته متغیر باشد . اما انچه حایز اهمیت است این است که وجود انها در هر گیتار احتناب نا پذیر بوده و بدون ان عملا ساز کاربردی ندارد .

فرت گیتار

شکل و ابعاد فرت:

فرتها معمولا بصورت یک قارچ میباشند مانطور که از تصویر زیر پیدا است مقطع فرت دارای یک پایه و یک تاج میباشد که شکل تاچ تقریبا یک نیم دایره بوده و ساق ان بصورت عمود بر تاج قرار دارد و روی ساق حتما خارهایی ایجاد شده است . دلیل این خارها این اسن که در جای خود فیت باشند و بمرو زمان و نوازندگی زیاد از جای خود بیرون نیاید .

ابعاد فرت گیتار Jescar 51108 SS fret wire info needed | The Gear Page

خرید انواع فرت از فروشگاه اینترنتی سازابزار

مشخصه فرت :

فرتها را معمولا بر اساس سه اندازه پهنا یا عرض فرت ، ارتفاع فرت ، و ضخامت ساق آن اندازه گذاری میکنند . در عکس زیر میتوانید مشاهده کنید که منظور از این اندازه ها دقیقا کدام قسمت از فرت میباشد .

Fret Sizes and Materials | Seymour Duncan

عرضه فرت

فرتها معمولا به دو صورت عمده شاخه ای و یا بصورت فله ای و رول تولید میشوند . معمولا فرتهای شاخه ای دارای ابعاد دقیقتر و استاندارد تری نسبت به فرتهای رول هستند و به همین دلیل دارای قیمت بالا تری نیز میباشند . فرتهای رول معمولا بر اساس وزن در بسته های ده کیلویی فروخته میشوندکه اما برخی شرکتها برای مصارف پاینتر انها را در بسته بندی های کوچک (به اندازه یک ساز ) برش داده و عرضه میکنن. اما فرتهای شاخه ای بصورت متری بسته بندی و فروخته میشوند . البته فرتهای رولی یک مزیت دیگری نیز دارند و ان داشتن قوس میباشد . همانطور که میدانید سطح دسته گیتار دارای یک قوس میباشد و به هیچ وجه کاملا تخت نیست . لذا وقتی از فرتهای رولی استفاده میکنیم فرتها پس از برش دارای یک قوس نزدیک به قوس دسته میباشند و این امر جاگذاری فرت را بسیار راحتر میکنند. اما در استفاده از فرتهای شاخه ای داشتن دستگاه خم کن فرت از ضروریات میباشد . با استفاده از این دستگاه میتوان قوس دلخواه متناسب با دسته را روی فرت ایجاد کرد . فروشگاه اینترنتی سازابزار تخصصی ترین فروشگاه لوازم جانبی و تجهیزات سازسازی انواع فرتها را در بسته بندی های مختلف با توجه به نیاز مشتریان عرضه میکند .

فرت گیتار شاخه ای  فرت گیتار (بسته یک کیلویی )  فرت گیتار برش خورده

جاگذاری فرت گیتار روی دسته :

جاگذاری فرت گیتار روی دسته ساز هنگام ساخت ساز انجام میشود . اگر شما یک گیتار دارید و تعدادی از فرتهای ان از جای خود خارج شده اند باید این کار را به یک سازنده ساز بسپارید زیرا جاگذاری فرت که در اصطلاح سازسازی به ان فرت کوبی نیز میگویند یکی از مراحل مهم در ساخت گیتار بشمار میاید و انجام ان بدون داشتن تجربه کافی سبب اسیب رساندن به ساز میشود .

برای جاگذاری فرتها ابتدا توسط اره های نازی که ضخامت خط برش ان هم اندازه با ضخامت ساق فرت میباشد روی دسته در محل های مشخص شیار ایجاد میکنند و سپس فرتها را به اندازه عرض دسته برش میدهند و چنانچه فرت صاف باشد قوس مورد نظر را روی ان ایجاد کرده و بعد ساق فرت را درون شیار قرار داده و با یک چکش کائوچویی به ارامی روی فرت ضربه میزنند تا فرت در داخل شیار محکم شود . خارها و زایده های ایجاد شده روی ساق فرت سبب میشود فرت در جای خود محکم قرار گیرد و براحتی خارج نشود . سپس توسط انبر خاصی اضافه های فرت را که ممکن است از بغل دسته بیرون زده شود را قطع میکنند .

Guitar Fret Slotting Mitre Boxدستگاه پرس فرت گیتار

سخن آخر :

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم اطلاعاتی کلی در مورد فرت را به شما ارایه دهیم . هدف اصلی این مقاله معرفی کلی فرتها بوده و استفاده صحیح از ان نیاز به مهارت و تجربه کافی در این زمینه دارد . چنانچه شما خواننده عزیز در این زمینه تجربه ای دارید خوشحال میشویم با ما به اشتراک بگذارید تا سایر خوانندگان نیز از ان بهره منده شوند . و در پایان شرکت سازابزار باباگل اماده همکاری با کلیه تولید کنندگان و فروشگاههای موسیقی در زمینه عرضه فرت میباشد . فرتهای ما در بسته های 25 عددی (یک دست کامل ) - بسته یک کیلویی - بسته ده کیلویی در سایت عرضه میشود و در صورت نیاز تولید کنندگان در حجم بالای 100 کیلو گرم نیز امکان عرضه وجود دارد .

سفارش فرت گیتار از فروشگاه اینترنتی سازابزار


مطالب قبلی :

اره های چوب بری و همه ی آنچه باید بدانید...

معرفی انواع مته های کاربردی در نجاری...

مغار های خراطی کاسه تراش و روش تیز کردن انها...

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی