معرفی ساز کالیمبا و اجزای تشکیل دهنده آن

فروشگاه اینترنتی ساز ابزار

logo لطفا منتظر بمانید...

در این مقاله یکی از ساز های بومی آفریقایی ( کالیمبا ) را معرفی می کنیم؛

نام کالیمبا را “هیو تریسی” موسیقیدان انگلیسی برای این ساز انتخاب کرده است.و کالیمبا به زبان بانتو به معنی "موسیقی کوچک" است. البته این ساز نام های دیگری هم دارد که عبارتند از: پیانوی انگشت شصتی، اریمبولا، مبریا، امبییرا. کالیمبا (Kalimba) از جمله سازهایی است که قدمتی بسیار طولانی در بین سازها دارد و ساز موسیقی آفریقایی است که در خانواده لاملفون ها قرار دارد که قدمت نزدیک به 10000 سال پیش از میلاد دارد. با گذر زمان تغییراتی در ساختار، متریال مورد استفاده و صدا در کالیمبا توسط اهل موسیقی به وجود آمده است. در آن زمان این ساز تقریبا همین ساختار امروزی را داشت ولی با این تفاوت که از بامبو ساخته میشد و هیچ فلزی در آن بکار نمی رفت. امروزه ساختار کالیمبا به این صورت است که از یک صفحه صدا متصل به کلیدهای متناوب فلزی تشکیل شده که تیغه های روی بدنه صوتی از جنس چوب قرار دارد که بر روی این بدنه حفره هایی وجود دارد که موجب تشدید صداهای تیغه میشود و نواختن در این ساز بسته به نوع کالیمبا با دو دست به نحوی که تارها با انگشت شست یا دیگر انگشتان کشیده شود انجام می شود. این ساز با توجه به زخمه ای بودنش در دسته ی سازهای معروف به تیغه‌ ای یا lamellephones قرار داده می شود. تولید صدا در این ساز از نیروی مغناطیس و آهنربا استفاده می شود. در حالی که در گذشته نی بامبو وظیفه تولید صدا را بر عهده داشت.

کالیمبا

انواع کالیمبا

امروزه هر نوازنده بنا به دانش و سلیقه خود کالیمبا را می سازد. سه نوع کالیمبا با مارک تجاری مختلف وجود دارد که عبارت اند از : تربل treble ، سلست celeste و آلتو alto . تفاوت هرکدام از آنها در عملکرد کلی و یک سری از جزئیات است و از لحاظ ظاهری تیغه­ های فلزی تفاوتی ندارند و شبیه به هم هستند. کالمیبای سلست celeste دارای یک طراحی صاف و یک صفحه کلید ساده (بدون جعبه صدا) است که صدایی واضح تولید می کند و دارای محدوده ۱۷ نت از B3 تا D6 است.
کالیمبای تربل treble که دارای همان محدوده ۱۷ نت است اما دارای یک جعبه صدا نیز هست که باعث می شود تا از صدای با کیفیت تری نسبت به کالیمبای سلسته برخوردار شود.

کالیمبای آلتو alto نیز دارای جعبه صدایی شبیه به کالیمبای تربل است اما دامنه محدودتری از نت ها (معمولا ۱۵ نت از G3 تا G5 را شامل می شود.
کالیمبا کوچک
کالیمبا حرفه ای

تنظیمات استاندارد ساز کالیمبا

تنظیم کردن کالیمبا در برخی موارد بسیار حساس است، تنظیمات کالیمبا با ضربه خوردن ساز و یا گیر کردن تیغه ها به لباس تغییر می­کند و از تنظیمات خارج می شود. تنظیمات کالیمبا متعدد است ولی به دلیل مشخصه ای که این ساز دارد مناسب برای انواع سبک های موسیقی است. معمولا کالیمبا با تنظیمات استاندارد سی یا جی ارائه می شود، با توجه به دست ساز بودن یا سازگاری با انواع دیگر موسیقی تنظیمات تغییر پیدا کند.

تنظیم کالیمبا با وسیله ای به نام چکش تنظیم انجام می شود و همراه با یک تنظیم کننده الکتریکی تا کلیدها و نت های درست را هنگام نواخته شدن توسط هر تار ارزیابی کند. کاری که برای تنظیم کردن باید انجام دهید این است که با چکش ضربه ای به انتهای هر تار بزنید و با تنظیم کننده الکتریکی آن را دقیق تنظیم کنید. باید بین تارهای فاصله ای در نظر بگیرید که نه تنها از سر و صدای اضافی جلوگیری شود که نبود فاصله فرآیند تنظیم را دچار مشکل میکند.
اجزای کالیمبا : سر، پایه عقبی، قلاب های ز، پل، تارها، حفره صدا، صفحه صدا ، و حفره های صدای عقبی هستند.
پایه عقبی، قلاب های ز، و پل کمک می کنند که تارها در جای خودشان ثابت بمانند. که وظیفه محکم نگه داشتن تارها را هنگام نواختن به عهده دارند. تیغه های کالیمبا معمولا از فولاد ساخته شده اند. در بعضی از کالیمباها تارها به سمت پایین خم شده اند تا کشیدن آنها ساده­تر شود. راه ورود به جعبه صدا، حفره صدا است. حفره­های عقبی صدا برای ایجاد لرزانش (ویبراتو) در موسیقی است.
اغلب کالیمباهای مدرن مشابه هم چیده می­شوند. 17 کالیمبای اصلی دو اکتاو دارند.
پایین ترین نت درست در وسط چیدمان قرار دارد. بیشتر کالیمباهای که امروزه می بینید روی کلید C تنظیم شده اند؛ بنابراین نت وسط C4 است. همچنین در یک انتها نت D و در انتهای دیگر E قرار دارد. از اولین نت در چپ، نت های بعدی در دسته پنج تایی چیده شده اند، C , E ,G , B, D تا E .

تیغه های کالیمبا

نت های ساز کالیمبا

برای نواختن ساز با لحنی متفاوت باید تنظیمات کلی ساز را تغییر دهید .در ساز کالیمبا، و بیشتر سازهای خانواده لاملوفون، نت های پایین تر در مرکز ساز و نت های بالاتر در گوشه های سمت چپ و راست ساز قرار گرفته اند. این یک زیبایی ارگونومیک در ساز کالیمباست تا انگشت شست بتواند به گونه ای محور باشد که به راحتی به تمام تیغه ها برسد. اگرچه گونه­ های دیگری از این ساز هم وجود دارد که چیدمان نت ها در تیغه های آن متفاوت است.
لوازم جانبی کالیمبا

نحوه کوک کردن ساز کالیمبا

بیشتر کالیمباهای موجود در بازار شامل ۱۰ تا ۱۷ نت می شوند. به این معنی که دارای ۱۰ تا ۱۷ کلید یا تیغه هستند. با بالارفتن تعداد تیغه های کالیمبا گستره صدایی آن بیشتر میشود. تفاوت زیادی نیز در دشواری نواختن این دو گونه کالیمبا وجود ندارد.

برای کوک کردن ساز فقط کافی است با چکش مخصوص خود، ضربه هایی به جلو یا پشت تیغه ها وارد کنید تا تیغه های مورد نظر کمی به جلو یا عقب بروند. هرچقدر طول ارتعاش تیغه کمتر شود، صدای آن زیرتر و هرچقدر طول ارتعاش بیشتر، صدا بم تر می شود. برای اینکه بفهمید چه زمانی تیغه ها در جای مناسب و اندازه درستی قرار گرفته اند و ساز کوک شده است می توانید به راحتی از یک تیونر الکتریک یا اپلیکیشن های مشابه موبایلی استفاده بکنید. شروع به جا به جا کردن تیغه ها کنید و آن را بنوازید تا زمانی که صفحه نمایش تیونر نت مورد نظر را به رنگ سبز نشان دهد.

برای خرید چکش ساز کالیمبا کلیک کنید

لوازم جانبی ساز کالیمبا

لوازم جانبی ساز کالیمبا

ساز کالیمبا نیز مانند هر ساز دیگری دارای لوازم جانبی مخصوص به خود است که از آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد
  • چکش کالیمبا : از چکش کالیمبا برای کوک کردن ساز کالیمبا استفاده میشود و چکش کالیمبا معمولا از جنس فلز بوده و در برخی موارد دارای دسته چوبی نیز میباشد. معمولا در بسته بندی سازکالیمبا یم چکش وجوددارد اما چکشهایی با کیفیت بالاتر معمولا بصورت جدا نیز فروخته میشوند .چنانچه شما قصد تولید و ساخت کالیمبا را دارید میتوانید چکش آنرا از سازابزار تهیه نمایید . جهت مشاهده و سفارش چکش کالیمبا کلیک کنید.
چکش کالیمبا
  • کیف کالیمبا: ساز کالیمبا نیز ماننده هر ساز دیگری جهت حمل و نقل دارای کیفهای مختلفی است . این کیفها میتوانند بصورت هارد کیس یا کیف با فوم ضربه گیر باشند که ساز کالیمبا را از ضربات احتمالی محفوظ بدارد . شرکت سازابزار باباگل انواع کیف برای ساز کالیمبا را جهت کارگاهها و فروشگاههای محترم موسیقی تولید میکند که از این لینک میتوانید انها را ببینید.
کیف کالیمبا سازابزار
  • تیغه ساز کالیمبا : اصلی ترین بخش ساز کالیمبا تیغه های آنها میباشند که حکم سیم ساز را داشته و توسط ضربه زدن به آنها صدا تولید میشود . مجموعه تیغه های کالیمبا شامل قطعاتی از قبیل تیغه - پل یا خرک تیغه - پیچهای نصب پل و شیطانک میباشد که بصورت ست کامل عرضه میشود. تیغه ها معمولا دارای روکش کروم بوده و بر روی تیغه نت مورد نظر حک شده است. شما میتوانید ست کامل تیغه سازکالیمبا را از سازابزار با نازلترین قیمت تهیه فرمایید و اقدام به تولید سازکالیمبا نمایید .
    جهت سفارش تیغه کالیمبا کلیک کنید

تیغه ساز کالیمبا

ست کامل تغه های کالیمبا
در این مقاله سعی کردیم تا شما را با ساز کالیمبا آشنا نماییم . و در صورتی که علاقمند به ساخت ساز کالیمبا باشید بتوانید با استفاده از این اطلاعات مقداری مسیر شما هموار شود . ما در مجموعه سازابزار کلیه لوازم جانبی ساز کالیمبا را از قبیل چکش - تیغه - کیف و ... را عرضه مینماییم . که شما میتوانید از طریق لینک زیر آنها را مشاهده نمایید . و در پایان از شما میخواهیم اگر تجربه ای در این زمینه دارید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. شاید برای شما جالب باشد...
راه اندازی کارگاه سازسازی سه تار ...
همه چیز در مورد فرت گیتار...
معرفی گوشی های ویتنر آلمانی برای سازهای سنتی ...

تعمیر و نگهداری سه تار ...

برچسب ها : کالیمبا کوک کالیمبا تنظیم کالیمبا تنظیم صدای کالیمبا تیغه های کالیمبا کلیدهای کالیمبا ساز کالیمبا معنی کالیمبا خرید کالیمبا خرید اینترنتی کالیمبا فروش آنلاین کالیمبا فروش آنلاین تیغه های کالیمبا خرید تیغه های کالیمبا خرید تیغه ساز کالیمبا
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی