همه چیز در مورد میز های نجاری

فروشگاه اینترنتی ساز ابزار

logo لطفا منتظر بمانید...

همه چیز در مورد میز کار نجاری

همانطور که قبلا به آن اشاره شد میز کار در هر کارگاهی باتوجه به انتظاراتی که از آن میرود باید دارای خصوصیات مخصوص به خود باشد. میز های کارگاهی نجاری نیز از این قاعده مستثنا نبوده و خصوصیات منحصر به فرد خود را دارا میباشد . قابل ذکر است وقتی ما از لغت میز کار نجاری استفاده میکنیم هدف صرفا مربوط به نجاری نبوده بلکه کلیه هنرهای چوبی را در بر میگیرد و منظور کارگاهی است که در آن یک فرد با ساخت و ساز با متریال چوب اشتغال داشته و ممکن است محصولات مختلف چوبی که طیف وسیعی دارد را تولید کند . میز کار نجاری را میتوان از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار داد . که در ادامه این موضوعات را بیان کرده و یک به یک آنها را شرح میدهیم.

ابعاد میز کار نجاری:

ابعاد میز با توجه به مساحت و فضای کارگاه میتواند مقداری متغیر باشد اما اندازه های استانداردی که برای میزهای نجاری و درودگری توسط سازندگان مطرح دنیا استفاده میشود 60 در 120 سانتیمتر تا 75 در 2 متر میباشد . که این ابعاد با توجه به امکاناتی که روی میز وجود دارد میتواند متغیر باشد . ارتفاع سطح میز از کف کارگاه بین 87 تا 90 سانتیمتر میباشد .

متریال مورد استفاده در ساخت میز نجاری

چوبهای مورد استفاده در ساخت میز باید دارای بافتی فشرده با استحکام بالا باشد . چوبهایی نظیر راش - بلوط - زبان گنجشک چوبهایی هستن که بهترین انتخاب در ساخت میزهای نجاری میباشند . چرا که به نسبت وزن و استحکام بیشتری نسبت به سایر چوبها داشته و از لحاظ تامین همیشه در دسترس میباشند .

از انجایی که چوب یک ماده کاملا طبیعی است و رطوبت در آن تاثیر گذار است این احتمال دارد که به مرور زمان و طی جابجایی میز بین مناطق مرطوب و خشک چوبهای مورد استفاده در میز تاب برداشته و حالت اولیه خود را از دست بدهند جهت جلو گیری از این امر انتخاب چوبهای فینگر جوینت شده بهترین انتخاب در ساخت میز میباشد .

بطور کلی تمام تولید کنندگان میزهای نجاری از چوب فینگر جوینت شده برای کفی میز خود استفاده میکنند و بین چوبهای مختلف چوب فینگر جوینت راش بیشترین کاربرد را دارد.

انواع میز کار نجاری

میزهای نجاری نیز در داخل خود با توجه به کاربری های مختلف دارای مدلهای مختلفی هستند . که در ادامه آنها را بیان کرده و مشخصات هر یک را ذکر میکنیم .

  • میز کار نجاری حرفه ای
  • میز کار نجاری مبتدی
  • میز کار کودک
  • میز کار قابل حمل
  • میز کار نجاری مدارس
  • میز کار کاستوم (شخصی سازی شده)
میز کار نجاری حرفه ای

مشتریان این مدل از میز یک فرد با آشنایی کامل با ابزار آلات و دستگاههای نجاری میباشد و یک فرد آماتور نبوده و اطلاعات کامل در مورد نجاری را دارا میباشد. یعنی تولید کننده با اطلاع از این مورد که این میز را برای یک فرد حرفه ای تولید کرده امکانات کاملی را که ممکن است فرد حین کار به آن نیاز داشته باشد را در میز پیاده کرده است و بمراتب میز دارای وزن و ابعاد بیشتری نسبت به سایز مدلها است . مونتاژ این میز برای یک فرد مبتدی کار بسیار سختی بوده و حتما باید توسط یک استاد کار این کار انجام شود.
میز کار نجاری

میز کار درود گری حرفه ای

میز کار نجاری مبتدی

این مدل از میز کار برای افرادی طراحی شده است که مبتدی بوده وکارگاه خود را تازه راه اندازی کرده اند و یا قصد راه اندازی یک کارگاه خانگی یا یک کارگاه کوچک دارند . این مدل از میزها دارای امکانات کمتری نسبت به میزهای حرفه ای داشته و ساختمان ساده تری دارند . ابعاد ای میزهای بصورت استاندارد بین 60 تا 120 و 60 تا 160 متغیر میباشد و معمولا دارای دو عدد گیره بغل میزی و یک طبقه زیرین میباشد.قیمت این میزها بمراتب کمتر از میزهای حرفه ای نجاری بوده و دارای وزن کمتری نیز میباشند.

میز کار تاشو چوتاشی
میز کار چوبی نجاری

میز کار کودک

همانطور که از اسم این مدل از میز کار مشخص است برای آموزش نجاری به کودکان تولید میشود و دارای ابعادی متناسب با کودکان سنین پایین میباشد . از مشخصه های بارز این مدل از میز کار امکان تنظیم ارتفاع میباشد . در این میزها سعی شده گیره های کوچکی مانند گیره های صنعتی برای میز کار طراحی و تولید شود و بر روی میز نصب گردد.این میزها تماما مشابه میزهای واقعی بوده تا کودکان با حس واقعی کار با چوب اشنا شوند و گیره های بکار دفته در میزها نیز واقعی بوده و این میزها صرفا نمونه کوچک شده ای از میزهای نجاری معمول هستند.
خوشبختانه شرکت سازابزار باباگل در تولید این میزها پیشرو بوده و یک نمونه بسیار کاربردی انرا با کیفیت بسیار بالا تولید کرده است که در زیر تصاویر آن قابل مشاهده است.
میز کار کودک میز کار کودک

میز کار نجاری پرتابل

میز قابل حمل نجاری معمولا دارای یک گیره بغل میزی بهمراه چند پین میباشد و از مشخصهای اصلی استفاده موقت از میز میباشد و معمولا بدون پایه هستند و با توجه به ابعاد کوچک آن باید توسط یک گیره انرا روی یک میز و یا سطح دیگر محکم نمود . از معروف ترین مدل میزکار پرتابل میتوان به مدل ...... شرکت ..... اشاره کرد در زیر میتوانید عکسهای آن را مشاهده نمایید .

میز نجاری پرتابلمیز نجاری پرتابل

میز کار نجاری مدارس

از آنجایی که در مراکز آموزش و مدارس نجاری کار بصورت گروهی روی میز انجام میشود ابعاد میز کار کاملا با میزهای مطرح شده فرق دارد . در این مدل از میز کار که در رده میزهای مبتدی قرار میگیرد میزکار بصورت مربعی ساخته شده است و معمولا دارای 4 یا 8 عدد گیره هست که به تعداد گیره ها افراد میتوانند روی میز کار کنند . این میزها میتوانند بصورت یک پارچه و یا از متصل کردن 4 میز به یکدیگر ساخته شوند . معمولا در مرکز میز یک فضای فرو رفته برای قرارگیری برخی ابزار آلات و تجهیزات قرار دارد و پایه های این میز بعضا بصورت فلزی تولید میشوند .

میز کار چوبی گروهی

میز کار نجاری مدارس

میز کار نجاری کاستوم (سفارشی سازی شده)

بسیاری از نجاران حرفه ای ترجیح میدهند خود شخصا میز کار خود را بسازند . قابل ذکر هست ساخت یک میز کار نجاری حرفه ای نیازمند یک کارگاه با فضای نسبتا بزرگ و تجهیزات کامل نجاری از جمله اره فلکه - رنده گندگی - کام کنی - اوور فرز و ... میباشد . از مشخصه های اصلی این مدل از میز کار وزن بسیار بالا و ضخامت بسیار زیاد صفحه میز میباشد . در این مدل از میزها معمولا سازنده از الوار های چوبی به ابعاد 6 در 10 سانت استفاده کرده و الوارها را از محل روی کار بهم پرس میکنند بطوری که ضخامت صفحه میز به نزدیک 10 سانتیمتر میرسد . این مدل از میزها برای کارگاههایی که فرد مطمعن هست قصد جابجایی ندارد و سالها در همان مکان فعالیت دارد استفاده میشود . در این مدل از میز کار نجار با توجه به سلیقه خود گیره های مورد نیاز خود را روی میز نصب میکند . این مدل از میزها سنگینترین مدل میز کار نجاری به شمار میرود .

میز کار نجاری سفارشی چوتاشی میز نجاری سفارشی

گیره ها و لوازم جانبی مورد استفاده در میز کار نجاری:

همانطور که برای نجاری میز کار مخصوص وجود دارد گیره های مورد نیاز در نجاری و میز کار نجاری نیز با رشته های دیگر فرق دارد . متاسفانه در داخل کشور بدلیل عدم آموزش صحیح و اصولی بیشتر افراد از گیره های رو میزی آهنگری برای کار استفاده میکنند که این امر بسیار نادرست بوده و در بسیاری از مواقع سبب صدمه دیدن ابزار مورد استفاده حین کار میگردد .

بر خلاف میزکارهای گاراژی گیره ها در میز کار نجاری به زیر میز بسته میشوند و فک گیره از سطح میز بالا تر نیست . متاسفانه در کشور ما به دلیل عدم آموزش صحیح و اصولی استفاده درست و بجا از گیره های نجاری مرسوم نبوده و بیشتر در کارگاههای نجاری از گیره های رو میزی آهنگری بر روی میز کار استفاده میشود و گاها مشاهده شده است که یک گیره کتابی بصورت اشتباه از رو به میز کار پیچ شده است . اما خوشبختانه با گسترش ارتباطات و مشاهده منابع آموزشی معتبر شاهد افزایش دانش فنی و تخصصی کاربران در حوزه صایع چوب هستیم .

قابل ذکر است در یک میز کار نجاری نیز بدلیل کارایی های مختلفی که یک نجار از میز کار انتظار دارد گیره های مخصوصی نصب میشوند . که اکثر این گیره ها فقط مخصوص یک میز نجاری یا دروگری بوده و کارایی در دیگر میزهای ندارد . بطور کلی گیره های میز کار نجاری به دو دسته تقسیم میشوند . دسته اول گیره های اصلی میز هستند که معمولا دو عدد بوده و یکی در قسمت طول و دیگری در عرض میز کار نصب میشوند . دسته دوم گیره ها و فیکسچرهایی هستند که بصورت لوازم جانبی میز بوده و معمولا با استفاده از سوراخهایی که روی صفحه میز ایجاد شده است قابل استفاه میباشند . در زیر ما انواع آن گیره ها را بیان کرده و هر کدام را به تفکیک توضیح میدهیم .

  • گیره های جلو میزی نجاری با دسته چوبی

  • گیره های کتابی

  • گیره عمودی

  • گیره های ضربه ای

  • گیره های پیچی

  • گیره های اهرمی

  • پین های مهار کننده

گیره های جلو میز نجاری با دسته چوبی

این دسته از گیره ها از یک بدنه و یک پیشانی تشکیل شده است و عموما بدون فک چوبی عرضه میشود . یعنی خریدار بعد از سفارش باید خود یک فک چوبی برای گیره تهیه کرده و بهمراه گیره روی میز نصب نماید . این گیره های عمومی ترین گیره های نجاری محسوب شده و معمولا در یک میز نجاری تعداد دو عدد از این گیره ها یکی در سمت طولی و دیگری در سمت عرضی نصب میباشد .

گیره جلو میزی نجاری چوتاشی® 5750 گیره جلومیزی نجاری چوتاشی

گیره های کتابی میز نجاری

گیره های کتابی نیز از گیره های مخصوص نجاری و کاربا چوب به حساب میایند . این گیره ها را میتوان مدل ارتقاء یافته گیره های جلو میزی دسته چوبی نامید .گیره های کتابی نیز مانند سایر گیره های نجاری در زیر میز کار نصب میشوند و لبه فک گیره با لبه میز هم سطح است . از مزیتهای دیگر گیره میتوان به تولید در ابعاد مختلف - مکانیزم باز و بسته سریع گیره- تعبیه فک نگه دارنده بصورت کشویی و ... نام برد.یکی دیگر از مشخصه های اصلی گیره های کتابی خاصیت زاویه دار بودن فکسهای گیره نسبت به هم بوده بطوری که زمان بستن گیره ابتدا قسمت بالایی فکها به هم میرسند و سپس قسمت پایینی فکها و این امر در گیرایی بهتر گیره کمک بسیار بالایی میکند. سیستم بازو بسته کردن فک گیره در گیره های کتابی دارای 3 حالت کلی بوده که عبارتند از :

  • سیستم معمولی که با چرخاندن دستگیره گیره فک متحرک حرکت کرده و به جلو یا عقب میروند
  • سیستم ضامن دار: در این حالت کنار اهرم گیره یک ضامن قرار دارد که با فشار دادن ضامن میتوان فک گیره بصورت آزاد حرکت داده و در جای مناسب ضامن را آزاد کرده و سپس توسط اهرم یا دستگیره فک گیره را محکم میکنیم. این ضامن برای باز و بسته کردن سریه گیره کاربدر دارد.
  • سیستم چرخشی که در این سیستم نیز برای حرکت سریع فک گیره طراحی شده است که با یک حرکت چپ گرد دسته گیره فک گیره آزاد شده و قابلیت حرکت بسمت جلو یا عقب را دارد.
گیره کتابی ضامن دار گروز

گیره عمودی میز نجاری

همانطور که در تصویر میبینید این گیره بصورت عمودی بر روی میز کار سوار میشود . در واقع چنین گیره ای بصورت آماده در بازار وجود ندارد بلکه یراق آلات آن تولید شده و در فروشگاههای معتبر ابزار نجاری عرضه میشد . نصب و راه اندازی این گیره بر روی میز کار توسط خود فرد نجار انجام میشود .

گیره عمودی نجاری گیره عمودی نجاری

گیره های ضربه ای میز نجاری

یکی از رایجترین و قدیمی ترین نوع گیره ها گیره های ضربه ای میباشد که علاوه بر ساختمان بسیار ساده کارایی بسیار بالایی دارد و باز و بسته کردن آن در کوتاه ترین زمان ممکن اتفاق میافتد . طریقه استفاده از این گیره ها بدین صورت است که ابتدا میله گیره داخل سوراخ روی میز قرار گرفته و فک گیره روی قطعه کار قرار میدهیم در این حالت برای محکم شدن قطعه کار کافی است با یک چکش چوبی یک ضربه به سر گیره وارد کنیم و مشاهده میشود که قطعه کار با نیروی بسیار بالایی به صفحه میز کار چسبیده است . برای آزاد سازی نیز کافی است یک ضربه از کنار به گیره وارد کنیم تا گیره آزاد شود .

گیره ضربه ای نجاری

گیره پیچی میز نجاری

این گیره دقیقا مانند پیچ دستی عمل میکند با این تفاوت که قسمت میله ای گیره داخل سوراخ میز کار رفته و با قرار گیری قطع کار بین فک گیره و سفحه میز میتوان کار را ثابت نگه داشت .

3/4 Inch Bench Hold Downs, Holdfasts, VERITAS Surface Clamps | FINE TOOLS

گیره های اهرمی میز نجاری

این گیره ها هم دقیقا همانند گیره های پیچی میز نجاری هستند با این تفاوت که برای سفت شدن گیره نیازی به پیچاندن دسته نمیباشد بلکه با بازو بسته کردن اهرم تعبیه شده روی گیره نیروی مورد نیاز به قطعه کار وارد میشود . در تصویر زیر یک نمونه این گیره ها از شرکت وریتاس کانادا را مشاهده میکنید .

Veritas Fast-Action Hold-Down - Lee Valley Tools

پین های مهار کننده میز نجاری

معمولا همراه هر میز درود گری تعداد 4 عدد پین برای گیر دادن سر و ته کار توسط گیره جلو میزی یا گیره بغل میزی وجود دارد . همانطور که در تصویر میبینید روی فک گیره ها نیز سوراخی تعبیه شده است این سوراخها محل قرار گیری پین های نگه دارنده میباشد . برای ثابت نگه داشتن قطعه کافی است قطعه کار روی صفحه میز قرار گیرد و سرو ته کار توسط پینهای نگه دارنده مهار شود . در چنین حالتی با بستن گیره پینها به قطعه کار فشار آورده و قطعه کار محکم در جای خود قرار میگیرد .

VERITAS Panel Clamp پین میز نجاری

پیش کار فلز کاری میز نجاری

از آنجایی که در در کارگاه ممکن است مواردی پیش بیاید که ناگزیر به چکش کاری هستیم و ممکن است نیاز به یک سطح محکم داشته تا با ضربات محکم چکش فلزی تغییر شکل ندهد یک صفحه آهنی نیز در کنار میز کار الزامی است . این صفحه آهنی دارای یک لبه خم شده میباشد که بتوان در مواقعی که صفحه بر روی میز قرار دارد انرا توسط گیره مهار کرد .

برندهای معتبر تولید کننده میز نجاری

تعداد تولید کنندگانی که بصورت اختصاصی میز کار نجاری در دنیا تولید میکنند بسیار محدود است و از انگشتان دست تجاوز نمیکند . البته با گشت و گذاری در اینترنتی متوجه میزهای زیادی با برند های مختلف میشویم که اکثر بصورت برونسپاری و سفارشی تولید شده اند و خود تولید کننده میز نبوده اند . در زیر تعدادی از تولید کنندگانی که بصورت اختصاصی در زمینه تولید میز نجاری فعالیت دارند معرفی میگردد.

1) RAMIA

شرکت رامیا در کشور جمهوری چک واقع است و یک تولید کننده معتبر و تخصصی در مورد انواع میز کار درودگری و نجاری میباشد .میزهای این شرکت در سه رده میزهای مبتدی - میزهای حرفه ای و میزهای کارگروهی تولید میشود . محصولات شرکت رامیا در کلیه فروشگاههای معتبر ابزار نجاری در اروپا عرضه شده و مدت زمان تحویل 20 تا 40 روزه برای میزهای تولیدی این شرکت وجود دارد .

2) sjobergs

شرکت sjobergs یک شرکت سوئدی میباشد که بصورت تخصصی میزهای نجاری در رده های مختلف تولید میکند . محصولات این شرکت با اپشنهای مختلفی از جمله انواع کمد و قفسه - انواع گیره و انواع کلمپای مورد نیاز عرضه میشود . نکته قابل ذکر این میباشد که این شرکت برای میزهای خود از گیره های تولیدی خود استفاده میکند که از روش ورقکاری تولید شده است و به مراتب از گیره های جلو میزی چدنی دارای استحکام کمتری است .

Sjöbergs

3)pinie

شرکت pinie یک شرکت تولید کننده ابزار دستی نجاری در کشور جمهوری چک میباشد که دارای قدمت بالایی بوده و از مشخصه محصولات این شرکت متریال چوبی ابزار الات میباشد . در این شرکت انواه رنده های چوبی نجاری - گونیاهای چوبی نجاری - گونیاهای تاشو - فارسی برهای دستی - چکش و پتک چوبی و ... میباشد .

امیدواریم این مقاله توانسته باشد اطلاعات خوبی را در مورد میزهای نجاری و کار با چوب در اختیار شما قرار داده باشد . لطفا ما را از نظرات سازنده خود بی نصیب نگذارید . در ضمن شرکت سازابزار نیز به عنوان اولین تولیدکننده میزهای نجاری در ایران فعالیت دارد شما میتوانید میزهای تولیدی ما را در لینک زیر مشاهده نمایید .

مشاهده میزهای نجاری چوتاشی

برچسب ها : میزنجاری میزکار درودگری میزکار چوتاشی چوتاشی میزکارچوبی میزکار کودک میز کار نجاری کودک میز کودک میز کار چوبی کودک میز کار مدارس نجاری میز کارگاهی چوبی میز کار چوبی امکاده میز کار نجاری ایرانی میز کار نجاری خارجی iranian woodworking bench iraniyan woodworking tools iranian tools iranian wood tools
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی