معرفی ابزارآلات تراش روی چوب (2)

فروشگاه اینترنتی ساز ابزار

logo لطفا منتظر بمانید...

ابزار تراش و حکاکی روی چوب

تراش کاری روی چوب، فلز، شیشه و غیره همیشه یکی از هنرهای محبوب و پر طرفدار در بین ایرانی ها و حتی خارجی ها بوده است و تقریبا همه ی ما ایرانی ها حداقل یکی از وسایلی که به این سبک ایجاد شده باشند را در خانه های مان داریم.
ما در مقاله ی قبلی وبلاگ مان یعنی "معرفی ابزارآلات تراش روی چوب (1)" در رابطه با لزوم استفاده از دستگاه های تراش کاری و برش دهی صحبت کردیم و البته یکی از دستگاه های بسیار مهم و پر کاربرد در این زمینه یعنی دستگاه CNC را هم تا حدی در موردش صحبت کردیم و گفتیم که می توانیم از دستگاه در کاربردهای مختلف استفاده کنیم.
در این مقاله ی ساز ابزار می خواهیم به ادامه ی معرفی دستگاه ها و ابزار آلات تراشکاری بپردازیم و به شما هم توصیه می کنیم که اگر به هنر خراطی و منبت کاری یا هر هنر دیگری که با تراش روی چوب سر و کار دارد علاقه دارید ادامه ی این مقاله را از دست ندهید....

تراش کاری روی چوب

خرید انواع ابزارآلات تراش کاری از فروشگاه ساز ابزار

برای تراش کاری از چه دستگاه هایی استفاده می شود؟

اما باهم ببینیم که دستگاه هایی که بیشترین استفاده را در تراش کاری دارند، چه دستگاه هایی هستند:


دستگاه کپی تراش

یکی از پر کاربردترین و بهترین دستگاه هایی که می توان در تراش کاری از آن استفاده کرد، بدون شک دستگاه کپی تراش است. همان طور که از اسم این دستگاه پیداست این دستگاه کار کپی تراش ها را خیلی خوب انجام می دهد و به همین خاطر هم می توانید از آن ها در کاربردهایی مثل ساخت مبلمان به وفور استفاده کنید. به عنوان مثال شما می توانید با این دستگاه تعداد بسیار زیادی میز و صندلی را در زمان کوتاهی درست کنید.
از لحاظ کارکرد هم باید بگوییم که این دستگاه دو نوع اصلی دارد:
1- دستگاه کپی تراش خودکار
2- دستگاه کپی تراش نیمه خودکار
مسلما کار با دستگاه خودکار خیلی آسان تر از دستگاه نیمه خودکار است و شما کافی است که یک الگوی چوبی به این دتشگاه بدهید تا آن بطورت خودکار قطعات مشابهی را برروی چوب برای شما درست کند و به شما تحویل بدهد.
در نوع نیمه خودکار، بخشی از کار توسط دستگاه و بخشی از آن توسط خود شما بایستی انجام بشود. این یعنی این که در این مدل شما یک طرح چوبی به دستگاه تان می دهید و بعد با استفاده از تیغه ی این دستگاه، طرح را کپی می کنید.

دستگاه های خراطی
بطور کلی می توانیم بگوییم که دستگاه های خراطی به دو دسته تقسیم می شوند:
1- دستگاه های خراطی رومیزی
2- دستگاه های خراطی پایه دار
دستگاه خراطی رومیزی همان طور که از اسمش پیداست برای روی میز کار مناسب است و شما می توانید از آن برای کارهای کوچک مثل ساخت گلدان چوبی و قاب عکس استفاده کنید. این دستگاه ها برای کارگاه های کوچک و خانگی هم خیلی کاربردی هستند و اگر به تازگی شروع به کار کردید و کارگاه کوچکی را راه اندازی کردید به شما توصیه می کنیم که اگر می خواهید دستگاه خراطی تهیه کنید نوع رومیزی آن را انتخاب و خریداری کنید.
دستگاه های خراطی پایه دار بیشتر مناسب کارهای بزرگ و زیاد هستند. اگر کار شما وسعت زیادی دارد و کارگاه نجاری بزرگی دارید بهتر است از این نوع دستگاه تهیه و استفاده کنید.
یکی از نکاتی که خیلی مهم است موقع خرید این دستگاه به آن توجه کنید، قدرت موتور این دستگاه است. این ویژگی در واقع مشخص کننده ی سرعت، دقت و کیفیت کار شما است پس توجه به آن بسیار اهمیت دارد.

شاید برای شما جالب باشد: آموزش ساخت خودکار چوبی

در کنار دستگاه های صنعتی و بروزی که وجود دارد، بطور حتم نیاز به دستگاه های سنتی و دستی قدیمی هم مورد نیاز است و گاها بعضی افراد را می بینیم که فقط از این وسایل استفاده می کنند، البته همان طور که قبلا گفتیم کار با ابزارآلات دستی و سنتی برای زمانی مناسب است که شما وقت کافی و نیروی کافی برای انجام این کار را داشته باشید. بدلیل کاربردی که این وسایل دارند در ادامه بعضی از مهم ترین آن ها را به شما معرفی می کنیم:

منبت کاری روی چوب


مغار


اولین و پرکاربردترین وسیله ای که در تراش کاری های چوبی از آن استفاده می شود، مغار است. حتما شما هم در دوره ی نوجوانی و در درس حرفه و فن با آن ها کار کردید و کم و بیش با آن ها آشنایی دارید.
مغارها در انواع و اقسام مختلف در بازار وجود دارند و بطور کلی می توانیم آن ها را به دسته های زیر تقسیم کنیم:
1- مغارهای مخصوص خراطی
2- مغارهای مخصوص نجاری
3- مغارهای مخصوص منبت کاری
4- و غیره
کار با مغارها خیلی راحت است و فقط نیاز به کمی تمرین دارد. یکی از خوبی هایی که مغارهایی که برای کارهای منبت کاری و خراطی استفاده می شوند دارند این است که این مدل مغارها معمولا یک تکیه گاه دارند که کار برروی چوب را خیلی راحت تر می کنند.
معمولا وقتی با مغار کار می کنید سطح چوب شما دچار خراش و بریدگی هایی می شود که نیازی به نگرانی نیست و شما می توانید بعد از آن که کارتان تمام شد خیلی راحت این موارد را وسایلی مثل سوهان و سنباده صاف و مسطح کنید.

شاید برای شما جالب باشد: راهنمای راه اندازی یک کارگاه کوچک نجاری


مغارها انواع مختلفی دارند، مثلا مغارهای گلویی که همان طور که از اسم شان مشخص است برای گرد کردن یک سطح چوب مناسب هستند یا مغارهای تخت که مغارهایی هستند که برای کندن سطح و صاف کردن آن مناسب هستند.
البته مغارها فقط در نوع دستی و سنتی در بازار وجود ندارد و نوع برقی آن ها هم در سال های اخیر تولید و عرضه شده است در نتیجه شما می توانید در صورتی که ابعاد کارتان وسیع است و می خواهید از مغار استفاده کنید از نوع برقی آن که کار با آن راحت تر است استفاده کنید.

سخن آخر
شما می توانید نظرات و پیشنهادات خودتان را در رابطه با این پست از همین طریق برای ما ارسال کنید.


سایر مقالات:

آموزش ساخت خودکار چوبی

راهنمای انتخاب کمپرسور

مغار های خراطی کاسه تراش و روش تیز کردن انها

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی