معرفی ابزارآلات تراش روی چوب (1)

فروشگاه اینترنتی ساز ابزار

logo لطفا منتظر بمانید...

ابزار تراش و حکاکی روی چوب

یکی از کارهایی که هنرمندانی که کار با چوب را دوست دارند خیلی به آن علاقه مند هستند و از انجام آن لذت می برند هنر تراش روی چوب یا همان خراطی است.
در کشور ما از گذشته های دور تا امروز این هنر بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و پیشینه ی آن به سال های خیلی دور بر می گردد. در قدیم تمامی کارها و یا تراش هایی که برروی چوب ها انجام میگرفت با استفاده از ابزارهای دستی و سنتی انجام می شد اما خوشبختانه امروزه صنعت و تکنولوژی به خوبی در این حوزه وارد شده و توانسته با استفاده از دستگاه ها و وسایلی که در این زمینه وارد بازار کرده است تراش کاری های روی چوب را خیلی آسان تر و راحت تر کند.
البته، بعضی از افرادی که به این هنر علاقه مند هستند هنوز هم به شیوه ی سنتی و قدیمی قبل عمل می کنند اما متاسفانه این شیوه برای زمانی که نیاز بازار زیاد است، مناسب نیست. در واقع، در بازار امروزی که علاقه مندان به کارهای خراطی خیلی بیشتر از قبل شده اند، زمان تولید و عرضه خیلی اهمیت پیدا کرده است و نیاز است که کارها سریع تر انجام بشوند. به همین علت ما در این مقاله می خواهیم با شما در رابطه با ابزار آلات و دستگاه های خراطی صحبت کنیم...پس ادامه ی این مقاله را در ساز ابزار از دست ندهید....

دستگاه های تراش روی چوب

خرید انواع ابزارآلات از فروشگاه بزرگ ساز ابزار

چه نوع چوبی برای تراش کاری مناسب تر است؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که در زمینه ی تراش کاری مطرح می شود، همین سوال است، اینکه زمانی که ما می خواهیم کار تراش کاری را انجام بدهیم از چه نوع چوبی باید استفاده کنیم.
چوبی که شما برای تراش کاری استفاده می کنید باید چوبی باشد که در حین کار نشکند، مقاوم باشد و البته کار کردن روی آن و تراشیدن آن هم راحت باشد. خوشبختانه چوب های سخت همه ی این خصوصیات را با هم دارند و شما می توانید از یکی از آن ها استفاده کنید.
چوب های سخت شامل چوب درخت گردو، توسکا، بلوط، افرا، نارون، توس، راش، صنوبر و غیره می شود.

برای تراش کاری از چه دستگاه هایی استفاده می شود؟

در این روزها از دستگاه های مختلفی در تراش کاری استفاده می شود، این دستگاه ها بدلیل مجهز بودن به تکنولوژی های روز دنیا می توانند باعث کاهش مصرف زمان، افزایش کیفیت و دقت کارهای تولیدی بشوند. همه ی این موارد با هم باعث شده تا از این دستگاه ها در کارخانجات خیلی استفاده بشود، اما باهم ببینیم این دستگاه ها چه دستگاه هایی هستند و چه کاربردهایی دارند:

شاید برای شما جالب باشد: معرفی انواع مته های کاربردی در نجاری

دستگاه CNC


CNC مخفف Computer Numerical Control به‌معنای کنترل عددی با کامپیوتر است. بطور کلی می توانیم بگوییم که این دستگاه همان دستگاه قدیمی است که بروز و مجهز شده است.
دستگاه CNC یکی از بهترین و پرکاربردترین دستگاه های مورد استفاده در تراش کاری های مختلف است. کار با این دستگاه خیلی راحت است و کافی است که شما طرح یا الگوی مورد نظرتان را به این دستگاه بدهید و سرعت انجام کار را مشخص کنید تا این دستگاه مثل یک دستیار خوب این کار را برای شما انجام بدهد. در واقع، این دستگاه خیلی راحت می تواند کارهایی را که باید انجام بدهد با سرعت، دقت، کیفیت و البته قابلیت تکرار مجدد به تعداد بالا و به خوبی انجام بدهد. جالب است بدانید که این دستگاه هم می تواند تراش های دو بعدی را انجام بدهد و هم تراش های سه بعدی را.
از ویژگی های جالب دیگر این دستگاه این است که این دستگاه فقط برای تراش کاری و برش های چوبی ساخته نشده است و در صنایع مختلف و برای برش انواع قطعات فلزی و شیشه ای هم کاربرد دارد.

دستگاه CNC

دستگاه های CNC چند دسته هستند؟


بطور کلی می توانیم دستگاه های CNC را به دسته های مختلفی تقسیم کنیم، که برخی از آن ها عبارتند از:
1- دستگاه CNC خراطی
2- دستگاه CNC منبت کاری
3- دستگاه CNC برش و حکامی
4- دستگاه CNC اتصال زن
5- دستگاه CNC چوب
6- دستگاه CNC فلز
7- دستگاه CNC پارچه
8- و غیره

شاید برای شما جالب باشد: اره های چوب بری و همه ی آنچه باید بدانید

برای شروع به کار از چه دستگاه CNC استفاده کنیم؟
اگر به تازگی می خواهید کار با این دستگاه را شروع کنید توصیه ی ما به شما استفاده از دستگاه CNC فرزی و لیزری است. این دستگاه ها گزینه ی بسیار خوبی برای شروع به کار هستند دلیل آن هم این است که اولا این دستگاه به نسبت دستگاه های دیگر قیمت کمتری دارد، کار کردن با آن نیاز به مهارت و دانش خاصی ندارد و خیلی آسان تر است، می توانید از آن برای انواع تراش ها و برش ها برروی قطعات مختلف فلزی، شیشه ای و چوبی استفاده کنید، سرعت کار و شدت آن دست خود شما است و می توانید آن را مشخص کنید.

دستگاه های تراش کاری

خرید انواع ابزارآلات از فروشگاه بزرگ ساز ابزار

از چه دستگاه CNC برای کار روی چوب استفاده کنیم؟
بطور کلی باید بگوییم که اگر می خواهید کار روی چوب انجام بدهید بهتر است از دستگاه CNC چوب و دستگاه CNC خراطی یا دستگاه CNC منبت کاری استفاده کنید. تفاوت عمده ی این دستگاه ها در نحوه ی عملکردشان است؛ دستگاه CNC چوب برای برش زدن و تراش دادن روی چوب خیلی مناسب است در حالی که این دستگاه ها برای برش های دو بعدی و سه بعدی خیلی خوب نیستند و بجای آن ها برای این کار دستگاه CNC منبت کاری پیشنهاد می شود. دستگاه CNC منبت کاری خیلی خوب قطعات را جدا می کند و در واقع دور می اندازد پس برای برش های چند بعدی خیلی خوب است و کاربرد دارد.

در زمان خرید دستگاه CNC به چه نکاتی توجه کنیم؟
در زمان خرید دستگاه CNC لازم است که یکسری نکات را مد نظر داشته باشید، عملکرد دستگاه این که می خواهید برای شما چه کاری انجام بدهد (حکاکی، برش زنی یا ...) خیلی مهم است، از طرف دیگر باید ببینید که ابعاد کار شما به چه اندازه است و براساس آن اندازه ی دستگاه CNC تان را انتخاب کنید و یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که باید در خرید دستگاه CNC مد نظر قرار بدهید دقت دستگاه است این که شما می خواهید دستگاه تان تا چه اندازه ظریف کار کند.

ادامه ی این مقاله را در پست بعدی وبلاگ ما از دست ندهید....


سایر مقالات:

آموزش ساخت خودکار چوبی

راهنمای انتخاب کمپرسور

مغار های خراطی کاسه تراش و روش تیز کردن انها
ابزار چوتاشی را بهتر بشناسیم

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی